Initiatiefvoorstel voor ruimere openingstijden winkels in Overbetuwe

© webding

Onlangs heeft zich in Elst een nieuwe bakker gevestigd. Deze bakker is – omdat zijn klanten daar behoefte aan hebben – ook op zondagen om 08.00 uur open gegaan. Dit is voor de ondernemer succesvol. Totdat de gemeente ging handhaven op grond van de nu geldende Winkeltijdenverordening. Merkwaardig is wel dat er bij Intratuin op zondagochtend ook brood wordt verkocht wat wel past binnen genoemde Winkeltijdenverordening.

Ondernemers willen graag meer vrijheid

Deze oneerlijke concurrentie is voor de VVD aanleiding geweest om een inventarisatie te houden onder ondernemers. Mede ondersteund door de voorzitter van Centrummanagement Elst. Uit deze inventarisatie blijkt dat een aantal ondernemers de wens heeft om hun openingstijden op zondagen uit te breiden.

Geen belemmeringen opleggen

In een tijd waarin winkeliers onder druk staan hun inkomsten te generen, moeten we hen zo min mogelijk belemmeringen opleggen door regels van de overheid. De VVD is van mening dat deze verordening niet meer past. We hebben er wel begrip voor dat er ook anders over wordt gedacht. Daarom vragen wij om ondernemers de vrijheid te geven om ook op zondagochtend hun zaak te openen. We houden wel rekening met hoogtijdagen zoals 1e Kerstdag en 1e Paadag. Ondernemers geven aan daar geen moeie mee te hebben.