Verslag VVD Open discussieavond op woensdag 30 september

In een goed gevulde raadszaal in het gemeentehuis in Elst, opende Peter de Waard de avond met een warm welkom aan leden van de Gelderse Statenfractie van de VVD, de leden van de VVD Overbetuwe en overige belangstellenden.

Peter gaf aan dat we graag in gesprek en discussie willen met de zaal. Hoe kijkt u aan tegen de volgende onderwerpen en wat wilt u ons meegeven? De fractie wil met alle input een basis leggen voor het komende verkiezingsprogramma en hoopt op avonden als deze ook belangstellende te interesseren om mee te werken aan het verkiezingsprogramma.

De economische agenda

Burgerraadslid Cor Verhart gaf een korte inleiding over de economische agenda. Wat moet Overbetuwe beter doen om de lokale economie te stimuleren? En wat moeten we vooral niet doen. Degelijke financiën en het stimuleren van ondernemers blijven belangrijke pijlers. Hoe past daarin het locatiebeleid voor de detailhandel en een Rail Opstappunt nabij Reeth/ Valburg? Wat is de rol van de overheid en welke accenten zijn belangrijk voor ons als lokale VVD politici.

Rail Opstap Punt

Connie Bieze, gedeputeerde in Gelderland nam stevig stelling rondom het Rail Opstappunt oftewel de Rail Terminal Gelderland. Volgens haar mag het niet zo zijn dat we als Gelderland wel de lasten hebben van het spoorvervoer van Rotterdam naar Duitsland maar niet de lusten.

Het bijplaatsen van containers hier in Gelderland is een lucratieve business, aldus Biezen. Wij hebben hier al een goede infrastructuur en bedrijven als Heinz maken hier graag gebruik van.

Eén van de leden van de VVD Overbetuwe was het hier hardgrondig mee eens. De VVD moet een stevig standpunt innemen rondom de Rail Terminal Gelderland. Het brengt een hoop economische bedrijvigheid met zich mee en daar leven we van in een dienstenland als Nederland! We concludeerden dat we als VVD vóór deze ontwikkeling zijn maar meer verdieping willen. Ook in acceptabele compensatieregelingen voor aanwonenden.

Vrije vestiging versus eerlijke concurrentie

Vervolgens kwam de discussie op het dilemma ‘vrije vestiging versus eerlijke concurrentie’. Het standpunt van de provincie was zonneklaar. Wij laten de keuze aan gemeentes want wij willen minder regels. Het voorbeeld van de landwinkel in Elst die moet verdwijnen werd aangesneden. Als liberalen vinden we het eigenlijk geen rol van de overheid om zich met dit soort zaken te bemoeien. Onze toekomst ligt in innovatie. Als we willen innoveren moeten we de regeldruk verminderen. Er kwam een mooi voorbeeld naar voren. Kijk naar internet. Ook daar kun je van alles kopen wat je kunt zien als concurrentie voor de detailhandel. En daar grijpt de overheid toch ook niet in? Ondernemers Contact Overbetuwe (OCO) gaf nog een mooie aanvulling: concurrentie moet vooral ontstaan tussen de diverse centra. Om je centrumfunctie sterk te houden moet je bewaken dat er detailhandel in je centrum blijft…. En met goed en persoonlijk klantencontact kunnen zij gewoon op tegen een internetshop!

Samenwerkingsverbanden

Hans de Haan gaf namens de VVD Statenfractie een korte aftrap over het onderwerp ‘regionale samenwerking’.  De essentie van zijn inleiding was dat samenwerking altijd een doel moet hebben en nooit een doel op zich mag zijn. Vraag je daarom altijd eerst af wat je wilt en vervolgens welke schaalgrootte je daarvoor nodig hebt.

In de discussie werd helder dat volgens velen de toekomst ligt in ‘netwerkachtige samenwerkingsvormen’, veel meer dan in de traditionele WGA+ regelingen. Het advies was om heel duidelijk samenwerking te zoeken op het gebied van projecten. De suggestie werd gedaan aan de VVD Overbetuwe om het thema ‘logistiek in Overbetuwe’ of bijvoorbeeld ‘Fruit’ te claimen en op de kaart te zetten. Daarin kunnen wij de steden Wageningen en Nijmegen als het ware aan elkaar verbinden. Een mooi voorbeeld kan de Triple Helix zijn.

Daarbij werd expliciet het advies gegeven om hier ook innovatieve start ups bij te betrekken. In de regio Eindhoven is dit al zeer succesvol. We kunnen dit als mooi voorbeeld nemen!

Vluchtelingen

VVD Raadslid José Rouwenhorst vroeg tot slot aandacht voor de vluchtelingenproblematiek. Een beladen én actueel onderwerp. De VVD heeft de Raadsbrede motie om vluchtelingen te helpen binnen sociaal en financieel draagvlak gesteund. Het college heeft aangegeven in te zetten op statushouders maar heeft ook besloten crisesopvang aan te bieden in de Helster.

Uit de discussie blijkt al snel dat iedereen het daar mee eens is. Wel moeten we extra aandacht geven aan veiligheid en openbare orde. Ook is het belangrijk te luisteren naar de mensen die het niet zien zitten. Wat maakt hen angstig?  Zwijg dit niet dood want dat staat gelijk aan het ontkennen van de gevoelens van deze groep. Het idee wordt geopperd dat het belangrijk is dat we lokale ondernemers en inwoners betrekken bij het vluchtelingenwerk. Laat een Elster bakker het brood leveren voor deze mensen. Natuurlijk vanuit economisch perspectief  maar ook van uit sociaal oogpunt. Als mensen elkaar ontmoeten, komen ze in contact. Dat kan vooroordelen over en weer weghalen!

Peter de Waard sloot de avond af met de vraag of dit soort ‘gesprekken’ zinvol zijn. De meerderheid van de zaal was het daar mee eens. Op woensdag 20  januari volgt daarom een nieuwe sessie waarbij de opmars naar de Gemeenteraadsverkiezingen centraal staat.

We hopen ook u daar te ontmoeten!