VVD tegen ruimer kinderpardon

ELST - (bron De Gelderlander) Burgemeester Toon van Asseldonk van Overbetuwe gaat bij de staatssecretaris aandringen op een ruimer kinderpardon en het stopzetten van uitzettingen naar Afghanistan. De VVD Overbetuwe vindt dit een Haagse afweging en is tegenstander.

De gemeenteraad in Elst nam twee moties met die strekking aan en riep Van Asseldonk op de onderwerpen in Den Haag aan te kaarten. Alleen de VVD stemde tegen.

Hoewel er in Overbetuwe geen acute uitzettingen dreigen en het vooral een landelijk probleem is, dringt de raad na de uitzetting van twee minderjarige kinderen uit Culemborg en de aanstaande uitzetting van de Armeense kinderen Lili en Howick aan op een ruimer kinderpardon.

Ook meent de raad dat de uitzetting van afgewezen asielzoekers naar Afghanistan moet stoppen. De raad wijst op een memo van Buitenlandse zaken dat zelf Afghanistan is ‘zeer instabiel’ omschreef. De Taliban boekt daar terreinwinst en ook IS is in het land actief. Volgens de Overbetuwese politici voldoende reden om aan te dringen op het stoppen van uitzettingen.

Alleen VVD tegen
Alleen de VVD stemde tegen beide moties. De partij meent dat lokale politici niet in staat zijn om een gedegen oordeel te vormen over de veiligheid in dat land en meent dat die afweging in Den Haag moet worden gemaakt.

Ook een ruimer kinderpardon is volgens de Overbetuwse VVD een Haagse afweging. ,,Enkele jaren geleden is er ook een kinderpardon geweest, maar elke keer als je de grens verlegt, ontstaan er weer nieuwe schrijnende gevallen’’, zegt Peter de Waard namens de Overbetuwse VVD