Overbetuwe heeft
een terughoudend beleid ten aanzien van nieuwe plaatsen voor woonwagens.
Bestaande locaties bleven in stand, maar er werden geen nieuwe bewoners
toegelaten als de plek vrij kwam. Zo daalde het aantal woonwagenstandplaatsen
in de gemeente, zonder dat iemand zijn of haar plek kwijt raakte.
Aandacht en kosten voor woonwagens in verhouding met andere
huisvesting
De rechter heeft
zich op basis van mensenrechten tegen een dergelijk beleid uitgesproken. Als
VVD respecteren we die uitspraken en willen we hier in Overbetuwe op een
kleinschalige manier en met oog voor de omgeving invulling aan geven. Gelijke
behandeling betekent wat ons betreft ook dat de aandacht en de kosten voor woonwagenstandplaatsen
in verhouding moeten zijn met de huisvesting voor andere inwoners.
Aansluiten
bij regionale aanpak
Er is in het
gebied Arnhem-Nijmegen een regionale aanpak voor woonwagenstandplaatsen. Onderdeel
daarvan is het inventariseren van de behoefte aan standplaatsen en een
gecoördineerde systematiek van toewijzing. In tegenstelling tot de VVD, wilde
de meerderheid van de gemeenteraad dat we in Overbetuwe vooruit zouden lopen op
deze regionale benadering. Het college heeft vervolgens geïnventariseerd wie er
in aanmerking wil komen voor een standplaats in Overbetuwe. Dat heeft
belangstelling voor 29 standplaatsen opgeleverd, deels van mensen uit Overbetuwe,
maar deels ook van mensen zonder band met onze gemeente.
De gemeente
heeft in opdracht van de raad met een uitvoerig onderzoek twee locaties voor
het realiseren van in totaal maximaal 6 woonwagenplaatsen aangewezen. Uit een
overzicht van meer dan 100 mogelijke locaties zijn er op basis van
beoordelingscriteria 2 locaties geselecteerd, namelijk de Platenmakersstraat in
Elst en het stationsgebied in Zetten. Op beide locaties hebben omwonenden zich
kritisch uitgelaten.
Kwaliteit
gaat boven snelheid
De VVD vindt
dat de snelheid niet te zwaar als beoordelingscriterium moet gelden. De keuze
voor Zetten past minder goed in de daar geplande ontwikkeling van het
stationsgebied. Op basis van onze keuze voor een optimale locatie boven
snelheid, komen wij tot een voorkeur voor een andere locatie dan het
stationsgebied in Zetten.
Kleinschaligheid
past bij Overbetuwe
Het is een
kostbaar proces om tot selectie van woonwagenstandplaatsen te komen en ook de
realisatie is duur. We staan achter de afgesproken 6 standplaatsen. Juist kleinschaligheid
past bij Overbetuwe en is belangrijk voor het draagvlak. De wachtlijst voor
woonwagens is, ten opzichte van de andere 5.000 woningzoekenden in Overbetuwe, voor de
VVD geen reden om extra plaatsen te creëren. Die prioriteit en investering besteden
we liever aan de hoognodige woningbouw.