Ravijnjaren niet afwentelen op onze inwoners!

Bijdrage VVD Overbetuwe

1e termijn behandeling kadernota 2025

Vandaag bespreken we de kadernota en stellen we de kaders voor de begroting 2025 vast. Dat doen we onder bijzondere omstandigheden.

Na het vertrek van twee wethouders maken we na ruim twee jaar als lokale afdeling van de VVD weer onderdeel uit van de coalitie en het college in de gemeente Overbetuwe. Dat klinkt wellicht logisch na wat er is gebeurd, maar dat is het niet persé. De gemeente staat er op een aantal punten namelijk niet goed voor.

Toetreden tot het college betekent – zeker in deze tijd - verantwoordelijkheid nemen voor beslissingen en keuzes waar niet iedereen blij mee zal zijn. Bovendien doen we dat in een samenwerking met CDA, D66, GL en PvdA waarmee we op punten ideologisch van mening verschillen.

Toch was het voor ons als VVD duidelijk. Als de nood aan de man is. Als er een beroep op je wordt gedaan, dan zijn we er als VVD Overbetuwe. Dan dragen we bij aan stabiliteit, aan een degelijk gemeentebestuur en staan we voor verantwoorde financiën.

Dat het gelukt is om deze nieuwe coalitie in recordtijd te smeden is een verdienste van alle betrokken partijen. We willen de andere partijen bedanken voor de constructieve,  soms stevige en vaak vrolijke gesprekken. Dit is een resultaat waar we trots op zijn.

Het gaat echter vanavond niet om het coalitieprogramma, of wie er in het college zit. Het gaat om het aanpakken van de problemen, het opkomen voor de belangen van onze inwoners en bedrijven en het stellen van de kaders voor de begroting 2025.

Juist die programmabegroting en de financiën waren voor de VVD Overbetuwe een essentieel punt in de formatiegesprekken en het feit dat we elkaar daar op gevonden hebben biedt veel vertrouwen.

Realiteit in de politiek

Te lang leek het of alles mogelijk was, terwijl steeds duidelijker werd dat vanwege een tekort aan geld als ook een tekort aan ambtelijke capaciteit er veel zaken niet door gingen of vertraging opliepen. Daarom is het zo belangrijk om geen mooie praatjes op te hangen en om keuzes te maken die je ook daadwerkelijk uit kunt voeren. Daarbij is nee ook een antwoord en de gemeente mag niemand aan het lijntje houden.

Financiën

Met een tekort van vele tonnen voor 2025 en miljoenen voor 2026 hebben we een serieus probleem. Met amendement A2 beperken we de lastenverzwaring in de kadernota voor inwoners en bedrijven met € 175.000. We zijn als VVD Overbetuwe blij dat bij een financieel tekort in de begroting voor 2025 en verder is afgesproken dat een structureel tekort wordt gedekt door 70% verlaging van de uitgaven en 30% verzwaring van de lasten.

Woningbouw

De ambitie blijft ongewijzigd. Als VVD hebben we het eerder gehad over de muur van belemmeringen waar woningbouwprojecten tegenaan lopen. Door het zoveel mogelijk wegnemen van die belemmeringen neemt de kans dat we de ambitie halen sterk toe.

Verkeersveiligheid

We zijn blij dat de ervaringen van onze inwoners in de praktijk een belangrijkere rol gaan spelen. Minder onderzoeken en meer doen blijft ons credo. Ten aanzien van de ombuigingen uit de kadernota op het groot onderhoud van wegen en openbare verlichting zullen we er scherp op zijn dat dat niet ten koste gaat van de (verkeers)veiligheid. Vraag aan de portefeuillehouder of die dat ook toe kan zeggen

Economie

We zijn blij dat naast de aandacht in de kadernota voor een goed vestigingsklimaat er nu meer aandacht komt voor bedrijventerreinen en het economisch versterken van de dorpskernen via de bedrijfsinvesteringszones (BIZ) – ofwel via de vereniging van ondernemers en vastgoedeigenaren.

Verandering

Voor zowel onze inwoners en ondernemers, als ook voor de organisatie en de politiek verwachten we dat er meer duidelijkheid komt, dat de keuzes die we maken worden uitgevoerd en dat we zorgen voor gezonde financiën.

Verandert er voor de VVD Overbetuwe na vandaag veel? Enerzijds wel – met Karel dragen we immers bij aan het college. Anderzijds verandert er voor ons weinig. We waren constructief als oppositiepartij en zullen – net als in de vorige raadsperiode – wederom kritisch zijn als coalitiepartij.

Aan de slag

Met veel genoegen kijken we er naar uit om met ons team bestaande uit: Karel uit Herveld/Andelst, José uit Elst, Ronnie uit Driel, Esther uit Elst, Nanette uit Heteren, Roy uit Oosterhout en ikzelf uit Valburg een bijdrage te leveren aan een duurzame toekomst voor Overbetuwe en al haar inwoners, ondernemers en organisaties. We wensen iedereen een daadkrachtig college toe.