Beleidsplan Sociaal Domein maakt niet duidelijk hoe inwoners naar vermogen gaan meedoen

Complimenten voor het concept-Beleidsplan Sociaal Domein. Het is prima leesbaar en er is veel afgestemd met partners in het veld. De VVD fractie mist echter een heldere visie en een onderbouwde uitwerking van de centrale vraag: “Hoe vult het college de uitdaging in om inwoners naar vermogen te laten meedoen in onze gemeente”,

Het college heeft een nieuw Beleidsplan Sociaal Domein 2017-2021 opgesteld. Op 21 februari-2017 is het Beleidsplan in commissie-verband besproken. De VVD fractie heeft naast complimenten ook belangrijke kritiek op dit plan geuit. De behandeling in de Raad is uitgesteld. Het beleidsplan wordt door het college bijgesteld.

De VVD fractie vindt complimenten voor dit concept-Beleidsplan Sociaal Domein op zijn plaats. Zo is het plan dankzij het goede werk van het ambtelijk apparaat prima leesbaar, redelijk op tijd opgeleverd en is er veelvuldig afstemming gezocht met partners in het veld.

De VVD fractie heeft echter ook kritische kanttekeningen bij dit Beleidsplan Sociaal Domein geplaatst. Het betreft 3 kernonderwerpen.

1. De VVD fractie heeft in de afgelopen jaren steeds benoemd dat het hoofddoel  van de hele sociaal domein –operatie het bevorderen van  “Meedoen naar vermogen” is.

2. De VVD fractie heeft ook steeds betoogd dat het beleidsterrein Sociaal Domein meer beslaat dan de taken op het terrein van de WMO, Jeugdwet en de Participatiewet.

3. De VVD heeft daarnaast ook steeds aangegeven dat een adequate Bedrijfsvoering de kurk is waarop deze veelomvattende operatie moet drijven.

Het kerndoel van de hele sociale domein operatie is, dat inwoners van de gemeente Overbetuwe ‘naar vermogen kunnen meedoen’ aan onze samenleving. Een adequate invulling van deze onderwerpen dragen in de visie van de VVD fractie bij aan een beter resultaat op dit belangrijke beleidsterrein.

Wij missen in dit beleidsdocument een heldere visie en een onderbouwde uitwerking van deze kernpunten.  De centrale vraag:  “Hoe vult het college de grote uitdaging om inwoners naar vermogen te laten meedoen in onze samenleving voor de komende jaren in”, is onvoldoende beschreven in de beleidsnotitie. Zo wordt het kerndoel “Meedoen naar vermogen” onvoldoende als hét centrale thema opgepakt en uitgewerkt. Is het leggen van noodzakelijke verbanden met  aanpalende beleidsterreinen amper opgepakt. En is het thema  ‘bedrijfsvoering’ ten onrechte niet als thema opgevoerd. Het effect van deze tekortkomingen is dat er onvoldoende sprake is van een doordachte Koers voor de komende jaren. De VVD fractie wil met de voorgestelde aanpassingen bereiken dat we wel op basis van een heldere visie en keuzes onze ambities binnen de gestelde kaders bereiken.

Voorbeeld:  onvoldoende communicatie

Het bevorderen van de zelfredzaamheid van onze inwoners en het inschakelen van het sociale netwerk zijn belangrijke doelen in het sociaal domein. Dat begint uiteraard met goede informatie op de website; 24/7 bereikbaar voor burgers én sociaal netwerk. In het Beleidsplan is het item ‘communicatie’ min of meer weggestopt  bij de operationele doelstellingen. De VVD fractie is van mening dat de gemeentelijke communicatie naar de burgers via de website ondermaats is. Er is weinig relevante informatie op te vinden, de beperkte informatie is bovendien lastig te vinden en helaas ook voor een belangrijk deel gedateerd

Voorbeeld Presikhaaf Bedrijven:

Het is verbazingwekkend én teleurstellend dat de grootste uitdaging voor de gemeente –de herpositionering van Presikhaaf Bedrijven (PHB) - onbesproken blijft. Hier spelen nu een aantal zaken tegelijkertijd, zoals het opheffen van de GR PHB, de herpositionering van de uitvoeringstaken Werk & Inkomen (wel/ niet meer via Werkplein Arnhem) en de heroriëntering op het Werkgeversservicepunt (WSP). Juist omdat het Sociaal Domein integraal moet worden opgepakt dient dit hoofdstuk te worden bijgesteld. Wat is nu de visie van het college? Welke gemeentelijke ambities zijn hier te formuleren? Te lang is gekeken naar initiatieven van de regio. Te lang is er een afwachtende houding aangenomen.