Ophalen ‘gescheiden afval PMD’ vooral gemakkelijk voor inwoners Overbetuwe!

De laatste poll van de VVD Overbetuwe ging over het gescheiden ophalen van zogenaamd PMD afval. Wij vroegen onze inwoners hoe ze zit ervaren.

Een verbetering vooral omdat het makkelijk is
Ruim 80% van onze inwoners ervaart de invoering van het gratis ophalen van plastic, metaal en drankkartons (PMD) als een verbetering. Bijna 40% vindt het vooral gemakkelijk dat het PMD afval opgehaald wordt. Ruim 30% vindt het een verbetering omdat we zo samen werken aan duurzaamheid en  10% is er blij mee omdat het goedkoper is.

Geen verschil of duurder
In totaal is ruim 18% niet direct positief. Zo’n 16% vindt dat er geen verschil is met hoe het voorheen ging toen ze het PMD afval nog zelf wegbrachten. Ruim 2% vindt het een verslechtering omdat ze nu een stuk duurder uit zijn omdat ze hun afval niet scheidden.

Achtergrond van de poll
Vanaf 1 januari 2017 kunnen inwoners van de gemeente Overbetuwe gratis plastic, metaal (blikjes) en drankkarton in één PMD zak als afval aanbieden.  Deze ‘groene zakken’ worden 1 keer per 2 weken gratis opgehaald gelijk met de ‘groene’ container. Het doel van deze aparte inzameling is nog meer afvalscheiding. Daarmee werken we aan het hergebruik van afval en dus duurzaamheid.  Met de invoering van dit PMD systeem is het legen van de groene containers ook gratis geworden en is het legen van een grijze container (restafval) fors duurder geworden. We vroegen de deelnemers van de VVD Overbetuwe poll naar hun reactie op de volgende stelling: Ik ervaar de invoering van het gratis ophalen van plastic, metaal en drankkarton (PMD) als:

• Een verbetering want ik scheid mijn afval nu beter omdat ik het niet meer zelf hoef weg te brengen;

• Een verbetering omdat we hiermee als gemeente werken aan duurzaamheid;

• Een verbetering omdat ik daarmee nu goedkoper uit ben voor mijn afvalverwerking;

• Geen verschil, voorheen kon ik mijn PMD afval ook al apart inleveren en dat was prima en is per saldo goedkoper dan ophalen;

• Een verslechtering want ik ben een stuk duurder uit omdat ik mijn afval niet scheid.

PMD: plastic, metaal en drankkartonnen