Visie op Railterminal Gelderland en Knoop 38

De VVD Overbetuwe is bereid om mee te werken aan het mogelijk maken van een RTG, maar we vinden wel dat de negatieve gevolgen die een RTG ontegenzeggelijk voor omwonenden zal opleveren niet alleen geminimaliseerd moeten worden, maar ook een positieve initiatieven van de provincie rechtvaardigt. Het belang voor de BV Nederland en de regio is immers groot en dan moet de provincie ook ruimhartig zijn.

© Redactie

Als we het college mogen geloven is de komst van het RTG een uitgemaakte zaak en wordt dit  door de provincie bepaald. Discussie over het niet doorgaan zal dan alleen door Don Quichotte worden gevoerd. Dit betekent echter niet dat wij daarmee onze eigen standpunten over inpassing, schadevergoedingen, compensaties zouden hebben verspeeld. Wij zijn bereid om mee te werken aan het mogelijk maken van een RTG, maar vinden wel dat de negatieve gevolgen die een RTG ontegenzeggelijk voor omwonenden zal opleveren niet alleen geminimaliseerd moeten worden, maar ook een positieve initiatieven van de provincie rechtvaardigt. Het belang voor de BV Nederland en de regio is immers groot en dan moet de provincie ook ruimhartig zijn.

De kern van de inbreng is dat niet alleen de nadelen van de toekomst van een RTG moeten worden geminimaliseerd en gecompenseerd, maar dat ook alle inwoners van Overbetuwe positieve effecten ervaren.

Volledige compensatie
Met alle overige fracties is de VVD van mening dat voor de bewoners van Oosterhout, Valburg, Eimeren, Elst Zuid én ook Reeth die de echte directe schade leiden volledige compensatie noodzakelijk is. Het gaat daarbij natuurlijk niet om de buurtschap of kern waar de woning staat, maar om de impact van het RTG op die woning. Hier is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van initiatiefnemer, provincie en gemeente.

Minder schade bij zuidelijke inpassing?
Bij de discussie over de schades zou de provincie ook moeten betrekken de discussie over een noordelijke of zuidelijke inpassing (van het RTG zelf en niet van de ontsluiting). In de voorliggende stukken is steeds per onderdeel het financiele effect bekeken. Wij missen de integrale financiële discussie. Het zou immers goed mogelijk kunnen zijn dat bij een andere inpassingskeuze de schades lager zijn en daarmee een zuidelijke variant uiteindelijk ook financieel haalbaar zou worden. Ik neem aan dat in provinciale staten deze discussie zal volgen.

5 VVD Amendementen
Wij hebben een vijftal amendementen gemaakt, alle met dezelfde toelichting, waarin we de belangen van Overbetuwe als geheel een plek willen gegeven.

De amendementen spreken voor zich, maar een korte toelichting lijkt wel op zijn plaats. Deze zijn alle bedoeld als opdracht aan het college om met GS in gesprek te gaan. Als we hiervoor meer steun krijgen als we het moties noemen, dan zullen we dat doen.

1 Wij vinden het ongepast en onbegrijpelijk dat Overbetuwe op korte termijn bestaande ruimte voor bedrijventerreinen moet inleveren, dit terwijl de RTG juist bedoeld is om meer bedrijvigheid te genereren. Nu wij juist in de buurt van de RTG nog bestaande bedrijventerreinen kunnen aanbieden moet daarvoor ruimte blijven. De nieuwe bedrijven die gebruik willen maken van de RTG kunnen zich dan in de nabijheid vestigen.

2 Eenzelfde redenatie geldt voor de woningbouw. Als de bedrijvigheid aantrek is het nodig om de werknemers in de directe omgeving te huisvesten. Dat zou goed in onze gemeente kunnen. Wij willen dat we als Overbetuwe zelf de vrijheid behouden over de keuze voor woningbouw.

3 De waardering van de provincie zou zich ook kunnen vertalen in de oprichting van een fonds waaruit investeringen voor fietser- en verkeersveiligheid zou kunnen worden gefinancierd. De provincie heeft hiervoor potjes die ze in zouden kunnen zetten.

4 + 5 Openbaarvervoer en duurzaamheid, juist  speerpunten van de provincie, zijn ook een belang van al onze inwoners. Nieuwe mogelijkheden, zoals rijden op waterstof, elektriciteit, zou in een pilot kunnen worden uitgetest. Met name Park 15 en Oosterhout zouden daarvan kunnen profiteren. Dit is overigens ook een nadrukkelijke wens van bedrijven op Park 15.

Exploitant wil bijdragen aan omgevingsfonds
We hebben een gesprek gehad met de toekomstige exploitant van de RTG. Hij heeft begrip voor de reacties uit Overbetuwe en wil daar op een positieve wijze aan bijdragen. Hij is bereid om een storting te doen in een omgevingsfonds en is bereid om een omgevingstafel in te richten waar met de directe betrokkenen kan worden gesproken over facetten die te maken hebben de inrichting en exploitatie van de RTG. Wij verzoeken het college om deze punten verder concreet in te vullen en te zorgen dat ze in praktijk worden gebracht.

Roemeense locomotieven?
Over de exploitatie hebben we wel een vraag: Is het college bekend welk type rangeer locomotieven worden ingezet? Uit ons onderzoek blijkt dat dat Roemeense zouden zijn, die geremd worden met gietijzeren remmen. Dat levert heel veel geluidsoverlast op. Dit terwijl alternatieve locomotieven die overlast niet leveren. Is het college bereid dit type voorkombare overlast op voorhand in te perken?

Een andere vraag aan het college is of het college de tijdens de politieke voorronde bij monde van Wethouder Van Baal gedane toezegging dat onze raad over de omgevingsvergunning gaat, in stand houdt. Bevestigd met andere woorden de wethouder hier dat een Omgevingsvergunning voor de onderdelen bestemming, bouw en milieu allemaal via onze raad lopen en alleen verleend worden met instemming van deze raad?

Wij hopen natuurlijk dat er uiteindelijk geen verliezers zijn in de discussie en dat we zelfs zouden moeten zeggen dat ook hier sprake is van Social Return on Investments, doordat de bedrijven die het RTG realiseren en er gebruik van maken ook lokale bedrijven inschakelen en arbeidsplaatsen leveren aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt..

Sterkte aan het college om de belangen van Overbetuwe en haar inwoners in de onderhandelingen met de Provincie beter dan nu het geval lijkt te zijn te waarborgen.  En we rekenen natuurlijk op de collega fracties voor hun steun aan onze amendementen.