VVD ziet graag meer ambitie in 2018!

Ons college en de bestuurlijke boekhouder heeft prima werk verricht. Er zijn begrotingsoverschotten en de algemene reserve stijgt naar ongekende hoogte. Er zijn echter veel zaken van dit college blijven liggen. Ook zijn er geen echte ambities waar het college zich achter schaart. Dat ziet de VVD graag anders in 2018!

© Onbekend

Laat ik eens beginnen met een compliment. Onze bestuurlijke boekhouder heeft prima werk verricht. Er zijn begrotingsoverschotten en de algemene reserve stijgt naar ongekende hoogte. Wijnte chapeau.

Dagobert Duck voelt zich thuis in Overbetuwe. Hij kan zwemmen in de bassins met geld.

Laten we zorgen dat het bassin niet overloopt en Dagobert niet meer weet hoe hij zich moet gedragen.

Deze medaille kent natuurlijk ook een keerzijde. Het zijn middelen van en voor onze inwoners. Natuurlijk ga ik niet zeggen dat de pot leeggemaakt moet worden, maar er zijn veel zaken van dit college blijven liggen. Ook zijn er eigenlijk geen echte ambities waar het college zich achter schaart.

Vanwege het ontbreken van ambities, de begrotingsoverschotten en de omvang van de algemene reserve is er geen aanleiding de lasten van onze inwoners te verhogen. De inflatie is de laatste jaren altijd ruim onder de 1%, dus daar kan ook geen argument liggen voor een lasten verhoging. Derhalve weer een amendement om OZB en leges niet te laten stijgen.

Het lijkt erop dat de CEO de macht heeft overgedragen aan de CFO. De literatuur geeft aan wat er dan met de onderneming gebeurt.

Ik zal een kleine opsomming maken van zaken die zijn blijven liggen:

• Het sportbeleid is onduidelijk, zeker wat de velden en faciliteiten betreft. Waar blijft de te actualiseren sportnota (en echt beleid mbt kunstgras en gemeentelijke accommodaties)?

• Het cultuurbeleid is niet van de grond gekomen.

• De bibliotheek gaat rustig door met de eigen weg in plaats van de politiek aangegeven route. Hoe staat het met de uitwerking van de aangenomen motie? (CDA/VVD)

• De duurzaamheidsambities zijn beperkt gebleven tot een mislukte markt

• De kernenestafette is zo goed als mislukt. Er is slechts een klein aantal actieve dorps- en wijkraden, die onvoldoende worden gefaciliteerd voor de langere termijn.

• De inspraak van onze inwoners is verworden tot een verplicht nummer. Er worden wel inspraak bijeenkomsten gehouden maar er wordt niet naar de inwoners geluisterd. Hoe staat het college nu tegenover het relatief nieuwe fenomeen van burgerinitiatieven?

• Het stationsgebied is nog steeds niet ingevuld, ondanks toezeggingen van het college. Wanneer maakt het college hier echt werk van?

• De toezegging van het college om het MFC Valburg in 2017 met de bouw te starten niet niet gehaald, en Valburg krijgt de rekening van de inmiddels gestegen bouwkosten.

Ruimte en Wonen

Voor het ruimtelijke domein lijkt het er op dat het college de regie kwijt is. De regiekamer is de almachtige en de diverse bouwplannen die er zijn worden gedwarsboomd. Van de woningcorporaties hebben we vernomen dat er wel initiatieven zijn maar steeds weer door onduidelijkheid over woonvisie en woonagenda niet tot uitvoering komen. Ook gewone inwoners lopen hier tegen aan als zij met plannen komen om met een CPO tot bouwplannen te komen. Het lijkt erop dat ook hiervoor wordt gehanteerd  “nee….. tenzij”. (waar heb ik dat eerder gehoord?)

We hebben vernomen dat de invoering van de Omgevingswet is verdaagd naar 2021. Is het college hiermee bekend en wat betekent dit voor het PNL waar voor 2018 € 100.000 beschikbaar komt? Graag een reactie.

De herprogrammering van de woningbouw kent geen kengetallen. Hoe kunnen we dan nagaan of de afspraken zijn gerealiseerd?

In september hebben we schriftelijke vragen gesteld over het groenonderhoud en de stand van de openbare ruimte. We hebben dat ook in een poll aan onze inwoners voorgelegd. Conclusie is dat onze inwoners niet tevreden zijn met ons groen. Groen dat ook een fundament is voor het sociaal maatschappelijke welzijn van onze inwoners. Argumenten van het college dat het deze zomer tegen zat met het weer, zijn onvoldoende. De VVD vindt dat het grondonderhoud weer op niveau hoog moet komen. Dit kan mede door Social Return On Investments door bedrijven die ons groen onderhouden meer gebruik te laten maken van de nog steeds aanwezige mensen zonder werk. Het mes snijdt dan aan twee kanten. De VVD komt hierover met een amendement.

Duurzaamheid

Zoals gezegd zien we nog weinig van duurzaamheidsbeleid, en dat is wel nodig. Maak meer werk van duurzaamheid in gemeentelijk vastgoed. Bv in de aanstaande verbouw van het Gemeentehuis. De gemeente kan hier het voorbeeld in nemen (voor bedrijven en instellingen) en heeft een aanjaagfunctie, etc. Maak het wel concreet. Vraag aan college:  Is het mogelijk om voor verbouw gemeentehuis minimaal energieklasse A na te streven ?

Een ander idee zou kunnen zijn: Maak gemeentelijk fonds om (kleinschalige) burgerinitiatieven te bevorderen en (deels) te financieren. Bv voor zonnepanelen, isolatie van eigen woning en andere duurzaamheid- en energiebesparing mogelijkheden.  Doel is om meer burgers te interesseren en dat ze gaan investeren. Nu is er vanuit de gemeente geen budget. Hoe staat het college daar tegenover?

Veiligheid

De VVD vindt het jammer dat het programma veiligheid eigenlijk ook weinig ambities kent. Wij vragen bij dit programma specifiek aandacht voor de positie en taken van onze vrijwilligers van de brandweer. Weliswaar een primaire taak van de Veiligheidsregio, maar wij zijn als raad toch mede verantwoordelijk. We zien graag dat er vanuit ons college initiatieven komen om de positie van de vrijwilligers te versterken waarmee de leegloop een halt kan worden geroepen en het werken als vrijwilliger bij de brandweer weer aantrekkelijk wordt.

Recent is in de Gelderlander aandacht gevraagd voor het gegeven dat in onze gemeente te veel AED’s slechts beperkt inzetbaar zijn doordat zij binnen hangen, bijvoorbeeld in een fysiotherapiepraktijk. De VVD is van mening dat dit een ongewenste situatie is en vraagt het college in overleg met betrokken partijen een plan van aanpak te ontwikkelen om in ieder dorp en wijk minimaal één AED 24/7 beschikbaar te hebben. Mag ik hierop een reactie van het college.

Dienstverlening

De dienstverlening naar onze inwoners laat nog steeds te wensen over. De VVD betreurt dit zeer. De nieuwe plannen leiden niet naar een cultuur van De Klant is koning. Bij de vernieuwing van de website is leesbaarheid, vindbaarheid en adequate informatie slecht terug te vinden, terwijl dit de basis van de website zou moeten zijn.

De VVD fractie heeft al eerder gewezen op de noodzaak te investeren in het verbeteren van de communicatie naar burgers. Als we indachtig de bedoelingen van het Sociaal Domein kiezen om de burger naar vermogen te laten meedoen en als we er voor kiezen dat de burger waar mogelijk zelfredzaam is, dan is het de plicht van de gemeente dat zij haar informatievoorziening naar de inwoners op orde heeft. Uiteraard is het hierbij van belang aandacht te besteden aan de Privacy aspecten die in deze nieuwe IT-wereld aan de orde zijn”.

De mogelijkheden die de Euregio voor onze gemeente biedt, worden nog niet goed uitgenut. Dit terwijl de ervaringen met projecten waar onze gemeente wel aan deelneemt vrijwel alle succesvol zijn. Wij roepen het college op meer in te zetten op Euregionale projecten.

Bij bedrijfsvoering wordt gemeld dat een aantal functies een hogere functiewaardering moet krijgen vanwege de krappe arbeidsmarkt. Dit is een verkeerd signaal en leidt tot een wildgroei en functie-inflatie. Beter is om arbeidsmarkt toelagen te geven als de krapte echt tot problemen leidt.

In mei 2018 gaat de AVG in werking en zullen alle processen en systemen AVG proof moeten zijn. De gemeente zal volgens de AVG ook een Functionaris Gegevens beveiliging moeten hebben. Ik zie dat niet in de stukken terug. Deze verordening heeft grote impact en kan tot hoge boetes leiden. Kan het college toelichten waarom dit niet in de begroting is opgenomen?

Onderwijs

De VVD vindt het nog steeds onbegrijpelijk dat we een nieuwe school gaan bouwen, terwijl er een enorme terugloop is in het aantal basischool leerlingen. Onze raad heeft daarover anders besloten, maar ons onbegrip blijft. Bouwen voor leegstand moeten we echt zien te voorkomen.

Sociaal Domein

De VVD fractie zet nog steeds grote vraagtekens bij de door het college gekozen organisatorische opzet en invulling van de Kernteams. We zijn het daarom wel met het college eens dat we “…hard aan het ‘doorontwikkelen’ van de Kernteams…”  moeten werken. De VVD fractie blijft van mening dat in de sociale Kernteams naast aandacht voor Zorg en Welzijn zeker ook aandacht moet komen voor de gemeentelijke taken in het kader van de Participatiewet. En dat de Kernteams ook een taak moeten hebben op het gebied van handhaving. Daarnaast is de VVD fractie van mening dat er verbeteringen kunnen en moeten worden aangebracht door de Kernteams meer in samenwerking met Dorps- en wijkraden te laten opereren.

“De VVD fractie onderschrijft de ambitie van het college om tot een samenhangende en integrale aanpak van de taken die onder de Participatiewet vallen te komen. Dit had natuurlijk al veel eerder moeten gebeuren, . De VVD fractie constateert dat we kostbare tijd hebben verloren, onnodig veel extra kosten hebben gemaakt én kansen hebben gemist. Tot haar spijt moet de VVD fractie constateren dat ook dit jaar het college tot op heden weinig visie en daadkracht heeft getoond om de uiteenlopende taken in het kader van de Participatiewet adequaat in te vullen. De VVD fractie is zeer benieuwd naar de keuzes die het college maakt bij de afbouw van Presikhaaf bedrijven. Hoe kijkt het college aan tegen de prestaties van het Werkgeversservicepunt ? Kan het college de tot op heden behaalde resultaten benoemen, afgezet tegen de investeringen die we hier als gemeente op hebben gedaan?”

Er zijn berichten dat er in Overbetuwe sprake is van een stijging van het aantal bijstandsgerechtigden. Dat bericht baart zorgen en verbaast de VVD fractie. Immers, uit andere berichten lezen we en in ons netwerk horen en zien we dat de arbeidsmarkt flink verbetert. Hoe kan het zijn dat in Overbetuwe het aantal bijstandsgerechtigden niet dalende is ? En: welke acties gaat het college uitvoeren om wel tot een daling van het aantal bijstandsgerechtigen te komen?

De VVD fractie heeft meermalen gevraagd om het bestaande Minima beleidskader te actualiseren en aan de raad ter besluitvorming voor te leggen. Voor zover bekend is het College in feite wettelijk in overtreding nu een actueel beleidsplan ontbreekt.

De VVD fractie is er een warm voorstander van om niet alleen het zogenoemde Minimabeleid te actualiseren, maar ook te verbreden naar het thema “Armoede & schulden”. In de laatste jaren zijn veel rapportages geschreven waar het college haar voordeel mee kan doen. Het college kan dus snel de nodige stappen zetten. Een adequaat beleid is in de visie van de VVD fractie ook van belang om schuld-barrières bij onze burgers weg te nemen en hen daardoor ook weer perspectief te bieden op de arbeidsmarkt”

Tot slot:

We hebben de afgelopen tijd veel tijd en energie gestopt in Knoop 38. Toch nog een paar woorden daarover.

Jammer dat we te weinig steun kregen voor onze moties, die er voor zorgen dat er draagvlak kan komen bij alle inwoners van Overbetuwe. Ook jammer dat er nu overlegt wordt door een enkele raadsfractie en het college met de directe belanghebbenden. Dat zou raadsbreed moeten.

Naast dit alles blijven onze ondernemers, onze veiligheid en het onderwijs op onze steun kunnen rekenen. In een volgende periode willen we laten zien dat Overbetuwe er mooier op wordt voor onze inwoners als je wél je ambities laat zien en wilt verwezenlijken.