Samenwerken in Sociaal Domein om doelen te halen!

De VVD fractie vindt dat samen-werken geen doel op zichzelf is, maar een middel om doelstellingen beter (dan op eigen kracht) te kunnen realiseren. Wij zijn voorstander van samen-werking, om zowel de gewenste als noodzakelijke meerwaarde te kunnen realiseren en kosten te verlagen.

Vanaf september 2013 hebben 12 gemeenten in de Regio Arnhem samenwerking gezocht bij de voorbereiding op de Decentralisaties in het kader van het Sociaal Domein. Deze samenwerkingsstructuur eindigt op 1 april 2015. Tijdens het Ronde-Tafel-gesprek (RTG) van de raadscommissie is de vraag voorgelegd welke samenwerking op welke terreinen vanaf april 2015 wordt gewenst. En welke samenwerkingsstructuur hierbij passend is.

Samen-werken in de regio
De VVD is er voorstander van dat het college de bestaande samenwerkingsverbanden helder in beeld brengt. Op dit moment ontbreekt het overzicht op deze samenwerkingsverbanden.
De VVD vindt het jammer dat nu geïsoleerd gesproken wordt over “…de toekomstige regionale samenwerking sociaal domein”. Het helder in beeld brengen van alle (bestaande en mogelijke) verbindingen tussen de samenwerkingsverbanden is zelfs noodzakelijk. Nu deze verbindingen buiten beschouwing blijven, betekent dat kansen onbenut blijven om meer-waarde te creëren (bijvoorbeeld betere kwaliteit dienstverlening)en kosten te verlagen (bijvoorbeeld door gezamenlijke inkoop).

De VVD weet dat samen-werken niet á priori tot meer-waarde of kostenreductie leidt
Recente voorbeelden van hoe het niet moet zijn:
-       de evaluatie van de Regionale Proeftuinen (evaluatie van maart/april 2014. Op 21-10-2014 gestuurd door college naar Raad). In dit rapport wordt geconcludeerd dat de regionale samenwerking nauwelijks op gang is gekomen. En dat er niet of nauwelijks wordt gecommuniceerd tussen de clusters.
-       de besluitvorming binnen het Algemeen Bestuur van Presikhaaf Bedrijven (een WGR-samenwerkingsverband) bij de vaststelling van de Begroting 2015. In het bijzonder het besluit om de tijdelijke contracten om te zetten in vaste dienstverbanden en de gevolgen die dit heeft voor burgers in de gemeente die ook een steuntje in de rug nodig hebben om actief aan onze participatiesamenleving te kunnen deelnemen.

De brief van het college van 19-2-2015 over Intergemeentelijke samenwerking in G-5 verband roept bij de VVD fractie vooralsnog vooral vragen op. Het college geeft aan “…nog steeds voorstander van intergemeentelijke samenwerking…” te zijn, maar besluit tegelijkertijd “…om niet te kiezen voor een intergemeentelijke uitvoeringsorganisatie…”. De hamvraag is of het college hier het beroemde kind met het badwater weggooit. Of opteert het college voor een nauwere samenwerking met de gemeente Lingewaard, die eveneens uit de G-5 samenwerking is gestapt?

Samenwerking Sociaal Domein
In de bijeenkomst van 10-3-2015 zijn drie beslispunten voorgelegd. De eerste beslissing gaat over een aantal taken. De tweede beslissing over een paar basale samenwerkingsprincipes. De derde beslissing over de vormgeving van financiële solidariteit. De VVD fractie is van mening dat het voorliggende vooral het predikaat “mager” verdient. Het takenpakket blijft wel zeer beperkt en de bouwstenen voor de samenwerking zijn wel heel algemeen geformuleerd. Ook bij het derde beslispunt blijft nog veel onduidelijk, niet concreet. Boterzacht. Kortom, in de toekomst wordt de oplossing gelegd. En daar heeft de VVD fractie moeite mee! Gelet op de noodzakelijke kostenbesparingen is het nu echt tijd voor concrete acties! Het college blijft te lang hangen in het maken van plannen.

In beeld brengen
De VVD fractie pleit er voor om op kortere termijn in een aparte ronde-tafel-gesprek over de samenwerkingsverbanden te discussiëren.Het begint met een heldere visie van het college hoe zij hier in het Sociaal Domein én in het Fysieke Domein handen en voeten aan wil geven. Regionaal én lokaal. Daarnaast vraagt de VVD fractie het college om alle toezeggingen van het nieuwe college in beeld te brengen. En de voortgang hier op te rapporteren aan de raad. Zoals in de vorige commissievergadering door de VVD fractie ingebracht heeft de VVD fractie de indruk dat er niet alleen sprake is van een “door-ontwikkeling” in het transformatieprogramma, maar dat er ook nieuwe sporen zijn en worden uitgezet.

Uit:
Regionale Samenwerking Sociaal Domein Ronde tafel Gesprek (RTG) 10 maart 2015