Bijna 60% Overbetuwenaren ziet rol voor verenigingen en inwoners om een succes van de kermis te maken!

De kermissen in Elst en Heteren gaan dit jaar, ondanks de inspanningen van de gemeente, niet door. Er is in Nederland al jaren een neerwaartse spiraal bij kermissen. De gemeenteraad uitte in maart al zijn zorgen en wees er op dat inwoners zelf een rol moeten spelen in de organisatie van de kermissen. Wij vroegen onze inwoners via onze poll hoe zij dit ervaren.

Wat vindt u? Is het organiseren van een kermis wel of niet een taak van de overheid en mag daar (meer) belastinggeld aan besteed worden?

Bijna 60% inwoners ziet een rol voor verenigingen en inwoners!
Een zeer ruime meerderheid van de inwoners van Overbetuwe vindt het jammer dat de kermissen in Elst en Heteren niet doorgaan. Zij zien een mooi taak voor verenigingen en inwoners om, net als in Driel en Herveld, een succes te maken van de kermissen. Zij zien die niet als een primaire taak voor de overheid waar belastinggeld aan besteed mag worden.
In Heteren wordt momenteel door Heteren Sociaal onderzocht of er draagvlak is voor een kermis. "Een kermis krijgt meer kracht als de inwoners er zelf achter gaan staan".

36% van de inwoners vindt het een kwestie van marktwerking
Maar het is zoals het is, is hun toevoeging. ‘Ik ga wel maar Driel of Herveld als ik dan toch naar een kermis wil. De overheid moet zich daar vooral niet mee bemoeien’.

Nog geen 7% ziet een actieve rol voor de gemeente in het organiseren van kermissen
Ook deze minderheidsgroep vindt het jammer dat dat de kermissen niet doorgaan in Elst en Heteren. Zij zien wel een rol voor de gemeente om de kermis te organiseren. Ook als dit meer geld gaat kosten.