Beleid en financiën Overbetuwe 2020 - 2023

Waar voor je geld?

Buiten het publiek en de pers, worden wij hier als raads- en burgerleden, college en ambtelijke organisatie allemaal betaald vanuit belastinggelden. De VVD stelt bij de behandeling van de Kadernota de vraag of de inwoners en ondernemers in Overbetuwe waar voor hun geld krijgen.

Het doet ons deugd dat we onze slogan “Overbetuwe waar het goed leven is” terug zien in de Kadernota. Overbetuwe scoort ook gunstig in lijstjes met lage lastendruk, kortom je zou voorzichtig kunnen concluderen dat je in Overbetuwe waar voor je geld krijgt. Laten we toch eens wat dieper kijken naar achtereenvolgens: Raad, College en Organisatie.

Raad
Wij zijn van mening dat we doorgaans een constructieve gemeenteraad hebben. We gaan niet rollebollend over straat en nemen meestal weloverwogen besluiten.

Toch kan het wat de VVD betreft nog beter. Vorig jaar hebben wij het initiatief genomen voor wat geresulteerd heeft in de rapportage schurende democratie en de werkgroep vergaderstructuur. We zijn nog niet tevreden met wat we als raad op dat gebied afgelopen jaar bereikt hebben. Als raad zouden we in onze ogen effectiever kunnen zijn, beter de kaders moeten kunnen stellen en bewaken. We worden echter overspoeld met memo’s, de agenda is regelmatig versnipperd en er ontstaan extra overleggen om vanuit het college de raad voldoende te informeren. We zullen ons komend jaar inspannen om dit te verbeteren en roepen andere partijen op om dat ook te doen.

Als raad lijken we vaak conflict mijdend te zijn en iedereen te vriend te willen houden. Daarin schieten we soms door. Zo wordt er nu in de Kadernota € 400.000 uitgetrokken voor zes woonwagenplaatsen. Dat is meer dan € 65.000 per plaats – zonder de grond. Een bedrag dat buiten iedere verhouding staat en het doel en de onderbouwing mist. Dit valt niet uit te leggen en we hebben dan ook een amendement ingediend om het bedrag te verlagen en de besteding aan criteria te koppelen. >> Amendement 6. Woonwagens

College
Wij zijn positief over het college. Ze trekken in deze Kadernota geld uit voor de dorpen en investeringen in de kwaliteit van onze samenleving. Daar hebben we vorig jaar om gevraagd en we vinden het dan ook een goede zaak. Als VVD vinden we dat ook het college niet door moet slaan, maar het niveau van de algemene reserve moet bewaken en kritisch naar uitgaven moet kijken. Als VVD zullen we ze daarbij helpen. Daarvoor zal ik enkele onderwerpen bespreken.

Economie

Goed dat het college met een nieuw Economisch uitvoeringsprogramma is gekomen. We missen echter de economische visie en zien het echt als een gemiste kans dat deze onder de omgevingsvisie wordt geschoven.

We hebben er vertrouwen in dat de € 100.000 voor het uitvoeringsprogramma goed besteed zal worden. We hebben meer moeite met de extra € 66.000 voor Ondersteuningstraject agrarische sector. Niet omdat we het de boeren niet gunnen of denken dat zij niet voor een grote uitdaging staan. Het is in onze ogen niet de rol van de gemeente om aan de keukentafel met boeren over hun bedrijfsvoering en opvolging te praten. Dat doen we ook niet bij ZZP’ers en andere middenstanders. Je kunt je in onze ogen veel beter richten op het wegnemen van gemeentelijke blokkades die door ondernemers in hun bedrijfsvoering en het verduurzamen worden ervaren. Daarom dienen wij een motie in. >> Motie 19. Ondersteunings-traject agrarische sector

Sociaal domein.

Terecht hebben we in deze raad veel aandacht voor kwaliteit en de zorgverlening aan jongeren. We zijn hier met het college op de goede weg en de kost gaat voor de baat uit. De VVD heeft bij de begrotingsbehandeling via een amendement nog meer geld uitgetrokken voor preventie. De budget overschrijding zorgt echter komend jaar dat we € 3,1 miljoen en tot en met 2023 € 9,4 miljoen niet aan andere belangrijke doelen kunnen besteden, zoals veiligheid, bereikbaarheid en duurzaamheid.

We willen graag als raad zicht hebben op de mogelijke maatregelen om voor het einde van deze raadsperiode binnen het rijksbudget uit te kunnen komen. Niet blind en ten koste van alles bezuinigen, maar ook niet blind de overschrijding accepteren met de gedachte dat het gratis geld is en dat geld alles oplost. Daarom hebben we een motie ingediend. >> Motie 1. Budget sociaal domein

Groen gaat de VVD aan het hart

Groen is in onze gemeente belangrijk voor een Overbetuwe waar het goed leven is. Vorig jaar is ons amendement aangenomen waarmee het onderhoud van ons openbare groen naar een hoger niveau wordt gebracht. Helaas zien we hier in de praktijk nog weinig van. In deze lijn steunen we de motie van GroenLinks voor bomenbeleid. Niet omdat we vinden dat er niets meer mag met bomen, maar wel omdat we vinden dat we zuinig op onze bomen moeten zijn.

Zwemmen in Overbetuwe

Na de behandeling van vorige week mag duidelijk zijn dat we als VVD graag geld uit trekken voor vernieuwing van het zwembad in Elst, maar ook dat we vinden dat bekeken moet worden of we een zwembad in het westen van de gemeente open kunnen houden. Wij steunen dan ook de motie 11. Zwemmen in Overbetuwe.

Bibliotheek

Er worden in de Kadernota extra middelen uitgetrokken voor de bibliotheek. We erkennen dat de bibliotheek een belangrijke sociale functie kan vervullen in de kernen. We denken echter dat andere partijen dat mogelijk ook zouden kunnen doen en zien de bibliotheek dan ook meer als een middel dan als een doel opzichzelf. Om die reden hebben we samen met het CDA een amendement ingediend.

Burgerparticipatie

Het college moet nu echt werk gaan maken van burgerparticipatie. Daarom steunen we de motie van GBO hierover. Het college moet ook meer open staan voor inbreng vanuit de gemeenteraad. Te vaak worden wensen vooruitgeschoven omdat er nog een beleidsnota aan komt. Zo werd ook ons verzoek om staffeling in de tarieven voor sportvelden niet overgenomen in afwachting van de sportnota. Toch hopen wij dat het college ons voorstel om kleinere clubs minder te laten betalen per veld dan grotere overneemt.

Organisatie

Een goede ambtelijke organisatie is essentieel voor onze gemeente. We kunnen nog zo’n goede raad en college hebben, zonder goede ambtenaren komen we nergens.

Wij hebben vorig jaar bij de Kadernota aandacht gevraagd voor de ambtelijke organisatie. Die aandacht en onze motie is terecht niet opgepakt als kritiek, maar als zorg en wens om de organisatie te versterken. Dank voor aandacht en terugkoppeling in deze Kadernota voor dit onderwerp en onze motie van vorig jaar.

We hebben de indruk dat onder het huidige management goede stappen in de organisatie worden gezet. Het is echter niet veel meer dan een indruk. Naar aanleiding van de Kadernota en de informatiememo van het college hebben we enkele vragen:

•                  Wat is het nieuwe beleid?
    • Waar liggen de nieuwe prioriteiten?

• Hoe wordt Overbetuwe “employer of choice” – een organisatie waar de ambtelijke toppers graag willen werken?

Vragen waarover wij binnenkort graag worden bijgepraat.

Het beeld ontstaat dat het college de oplossing nu vooral zoekt in meer capaciteit en meer inhuur.

Dat vinden we geen goede ontwikkeling. Wij willen vooral insteken op een sterke en kwalitatief goede organisatie. Over groei van capaciteit zonder goede onderbouwing en vooral externe inhuur zijn we veel minder enthousiast. Daarom hebben we een motie ingediend. >> Motie 2. Personeelsbudget

Kortom

De VVD is ook na deze kadernota positief, maar we concluderen ook dat:

• De gemeenteraad beter en effectiever zou moeten functioneren
    • Komend jaar gaan we een slag maken

• Als raad moeten we lef hebben om heldere keuzes te maken – ook richting college

• Het college volop gaat investeren. We kijken uit naar de resultaten, maar zeggen ook:

• Wees kritisch op uitgaven en bewaak de algemene reserve

• Geef inwoners en de raad de ruimte voor invloed op beleid en acties

• De uitdagingen voor de ambtelijke organisatie onderkend worden. We zijn echter niet geheel gerust op de aanpak daarvan. Geen voorstander van meer capaciteit en meer inhuur.

• Kies voor kwaliteit en maak keuzes

Het is goed leven in Overbetuwe

Een gemeente waar je als inwoner en ondernemer waar voor je geld krijgt.

Maar nog geen gemeente waar je “gulden een daalder” waard is.