VVD stemt in met begroting 2020

Voorzitter u kent de VVD als een optimistische partij. Wij zijn immers de partij van: “Overbetuwe waar het goed leven is”. Toch hebben we als het om de begroting gaat niet alleen een optimistische boodschap. Ik wil vanavond echter beginnen met een positief signaal over de ambtelijke organisatie.

Organisatie

Bij zowel de behandeling van de kadernota 2019 als 2020 hebben we aandacht gevraagd voor de ambtelijke organisatie. In beide gevallen is onze motie waarin we onze zorgen uitspreken unaniem aangenomen. Alleen met een goede ambtelijke organisatie kunnen we onze inwoners en bedrijven goed van dienst zijn en onze ambities in deze gemeente waarmaken.

Op 22 oktober hebben wij een presentatie van de gemeentesecretaris Marc Knaapen bijgewoond. We hebben vertrouwen in de door hem gepresenteerde analyse en zijn onder de indruk van de door hem gepresenteerde aanpak en vorderingen. Wij hopen dat onze inwoners en bedrijven dat in de praktijk ook echt gaan merken.

De gemeentesecretaris vroeg om enige rust om van de ingeslagen weg een succes te maken. Die tijd gunnen we de organisatie graag. Daarbij moet er echter ook aandacht blijven om de kosten te beheersen en de inhuur te beperken.

Begroting - financieel

We hebben een begrotingstekort van € 4,1 miljoen (€105.700k inkomsten. -/- € 104.800k uitgaven -/- €5.000k bestemmingsreserve). Die wordt weliswaar afgedekt met een voorziening van €5 miljoen en er ligt een september circulaire, maar het tekort is aanwezig. Lingewaard doet het met een tekort van €300.000 zonder onttrekking uit de reserves toch beter.

Er lijken kunstgrepen nodig om het weerstandsvermogen op te poetsen. De solvabiliteit is matig, we moeten zorgen dat we onze schulden kunnen blijven betalen. Bovendien komt een belangrijke inkomstenbron aan haar einde, de verkoop industriegrond loopt immers af.

De VVD zal deze begroting goedkeuren, maar roept wel op tot waakzaamheid. Laten we ons ook als raad beheersen en terughoudend zijn met extra uitgaven. Als VVD zijn we daar bij de kadernota al mee begonnen door niet meer, maar juist minder geld uit te willen geven.

Inhoudelijk

Wij zijn positief over dit college.  Op het Sociaal domein worden de goede stappen gezet. De oorverdovende stilte op het gebied van duurzaamheid is voorbij en we investeren in de kernen.

Toch blijft het beeld bestaan dat het college moeite heeft om moties en amendementen uit deze raad op te volgen. Graag een reactie op de volgende punten:

·        We weten nog steeds niet hoe het staat met ons amendement uit 2018 om het groenonderhoud te verbeteren. Uitvoering van het amendement is al twee keer doorgeschoven, nu naar 2021.

·        Bij de kadernota hebben we de € 400.000 voor onderzoek naar zes woonwagens geschrapt. Wat de VVD betreft hoeven we niet voorop te lopen bij het realiseren van woonwagenplaatsen en daar zeker geen absurde bedragen aan uit te geven. Het onderzoek lijkt gewoon door te lopen en het college vraagt nu om € 30.000 – voor een eerste stap, zonder dat we weten wat het totaal bedrag gaat worden.

·        Bij de kadernota is onze motie aangenomen waarin wordt gevraagd om naar mogelijkheden te kijken om de kosten van het sociaal domein binnen de rijksbijdrage te krijgen – we zien geen aanzet in deze begroting. De bestemmingsreserve van € 9 miljoen is na drie jaar leeg en we zien geen sluitend plan dat we daarna voor het sociaal domein dan geen extra geld meer nodig hebben.

·        Onze motie rondom het verlies van de maatschappelijke functie van de HogeHof in Herveld is aangenomen, het plan lijkt gewoon door te lopen en de door ons gevraagde visie komt straks als mosterd na de maaltijd in februari 2020.

·        Tot slot Railterminal Gelderland. Een meerderheid van deze raad heeft tot onze spijt ons externe veiligheidsbeleid te grabbel gegooid. Op 22 oktober hebben we overleg gehad met de provincie over de door de raad geformuleerde zienswijzen. Het wordt tijd dat het college het initiatief en de regie in dit dossier weer pakt.

Kortom:

-             We blijven positief,

-             De VVD vindt dat we terughoudend moeten zijn ten aanzien van onze                        uitgaven

-             En we vragen het college zichtbaarder om te gaan met onze moties en                      amendementen.