Overbetuwe, waar het goed wonen blijft!

Overbetuwe, waar het goed leven blijft

Steeds meer mensen willen in onze gemeente wonen. Dat is logisch, want het is hier prachtig en we hebben lage gemeentelijke lasten. Samen met de beperkte bouw zorgt dat voor een tekort aan woningen voor onze jongeren, spoedzoekers en mensen die binnen de gemeente willen verhuizen.

Afgelopen jaren zijn er vooral aan de oostkant van de gemeente woningen gebouwd. Elst is explosief gegroeid. Dat heeft geholpen om Elst de regio functie te geven waarop we in de hele gemeente trots mogen zijn. Het is echter de hoogste tijd om ook naar de andere dorpen te kijken.

Het is niet zo vreemd dat woningbouw bij mensen in de directe omgeving weerstand oproept als daardoor hun vrije uitzicht over de akkers wordt weggenomen. De mening van die mensen moet ook serieus worden genomen en worden afgewogen tegen het belang van veel andere inwoners. Jaren voortslepende procedures zijn voor niemand voordelig.

De gemeente investeert deze periode volop in dorpshuizen en andere voorzieningen. Het zijn echter de inwoners zelf die samen zorgen dat verenigingen blijven bestaan en winkels open blijven. Nieuwe woningen bieden niet alleen een plek voor onze inwoners, het is ook noodzakelijk om de broodnodige voorzieningen en (sociale)veiligheid in stand te houden.

Als VVD zijn we dan ook voor een geleidelijke groei van die dorpen waar er voldoende steun voor is. Wij kiezen voor overzichtelijke projecten waar omwonenden goed bij worden betrokken. Voor duurzame woningen met voldoende groen. Dat is alleen mogelijk door naast sociale woningbouw ook voor ouderen en mensen met een ruimer budget te bouwen.

De diversiteit in vraag maakt een gevarieerde bouw nodig van zowel appartementen, levensbestendige, reguliere als ook grotere woningen. Soms moeten we kiezen voor tijdelijke bouw of om met appartementen hoger te bouwen.

We moeten nu niet wachten op landelijk beleid, maar concrete plannen voor woningbouw ontwikkelen om die zo spoedig mogelijk te kunnen realiseren. Dan kan de gemeente in alle dorpen blijven investeren en ook de financiën op orde houden. Zo zorgen we samen dat Overbetuwe ook in de toekomst de plek blijft waar het goed leven is.