VVD niet voor motie opvang vluchtelingenkinderen

ELST - Overbetuwe is bereid om alleenreizende vluchtelingenkinderen uit Griekse kampen een nieuw thuis te bieden. Daarmee geeft ze gehoor aan een verzoek van landelijke belangenorganisaties om ruim 500 minderjarige asielzoekers in Nederland op te vangen. De Raad nam hierover een motie aan. De VVD was tegen.

Wij gaan hier niet over
We zien de beelden van overvolle vluchtelingenkampen en dan breekt ook ons hart’, vertelt José Rouwenhorst van de VVD. ‘Maar ik geloof niet dat wij dit besluit op lokaal niveau kunnen nemen. Vraagt de landelijke overheid ons om iets te regelen voor de kinderen, dan ontvangen wij de kinderen met open armen.'

Een complex geo-politiek schaakspel
Ten eerste vinden wij dit een complex geo-politiek schaakspel waar vele kanten aan zitten. Wij gaan hier als lokale Overbetuwse politiek niet over en dat is goed, want wij overzien immers niet alle aspecten. Wij zien de vluchtelingen in  vluchtelingenkampen en in niemandsland maar kennen niet de afspraken met bijvoorbeeld Turkije. Daar zitten de politici in Den Haag en Europa voor om het brede speelveld te overzien. Als zij aangeven dat we extra vluchtelingen opvangen, ontvangen wij hen in Overbetuwe met open armen!

Het maakt geen verschil!
Ten tweede; Het is een sympathiek gebaar maar maakt geen verschil voor de vluchtelingen. Wij hebben echt geen invloed op het Europese beleid en zijn bang dat het eerder een nog grotere stroom vluchtelingen op de been brengt die er alleen maar op achteruit gaan qua omstandigheden.

Hoe kijken onze inwoners hier naar?
Als VVD vragen we ons af in hoeverre de Raad met deze stemming een afspiegeling van onze inwoners is op dit onderwerp: De stelling in de Gelderlander van afgelopen zaterdag luidde: Laat de weesvluchtelingen naar Nederland komen. Van de ruim 8.200 inwoners die antwoorden was 23% het hier mee eens en 77% was het hier niet mee eens.