Coronadebat: aandacht voor evenementen en cultuur in Overbetuwe

Corona treft ons allemaal. Ook in Overbetuwe zijn mensen ernstig ziek geworden en zelfs overleden aan dit virus en heeft het een grote impact gehad op het dagelijkse leven van onze inwoners en ondernemers. Deze vreselijke gevolgen hebben we als gemeente niet kunnen voorkomen. Wel kunnen we kijken naar wat er in onze ogen goed en minder goed is gegaan in Overbetuwe.

De rol van de gemeente
In 1e aanzet is de rol van onze gemeente samen de verantwoordelijkheid pakken voor het doorvoeren van de coronamaatregelen, de crises beheersen en rust in de samenleving bevorderen. De VVD is van mening dat dat in Overbetuwe op hoofdlijnen goed verlopen is!

Snel en effectief
De gemeente Overbetuwe was snel in het handelen richting inwoners en ondernemers. Toen we als VVD op 15 maart vragen stelden, zaten de 1e maatregelen al in de pijplijn: het verlengen van betalingstermijnen, het doorbetalen van contracten of de mogelijkheid om facturen voor huur uit te stellen, werden snel genomen en gecommuniceerd. Ook richting inwoners was er op veel plekken extra communicatie over het afstand houden! Ons beeld is dat de maatregelen die we als gemeente op korte termijn konden treffen snel effectief waren!

Het College geeft aan te komen met een afgewogen pakket gemeentelijke maatregelen voor de lange termijn voor de beleidsterreinen waar wij als gemeente zelf aan zet zijn (zoals buurt en dorpshuizen/sportverenigingen/ evenementen/ cultuur/belastingen).  De aspecten die u betrekt in de afweging, lijken ons relevant en volledig! Wij kijken uit naar uw voorstel inclusief het kostenplaatje!

Trots op onze ondernemers
Naast dat wij trots zijn op onze zorgmedewerkers mogen we in Overbetuwe ook trots zijn op de ondernemers. We hebben zeer creatieve oplossingen gezien waardoor ondernemers toch nog inkomen konden verwerven of zelfs bijdroegen aan goede doelen. Denk aan de ‘drive in restaurants’ en bedrijven die laptops beschikbaar stelden aan kinderen voor thuisonderwijs. Of de actie van de Hoge Hof om eenzaamheid bij ouderen zo veel mogelijk te beperken. Vanuit dezelfde ondernemers c.q. instanties hoorden we dat ook het contact met de gemeente in het algemeen goed verliep. Ondanks dat u aangeeft dat de BOA’s niet veel beboet hebben, hebben een aantal ondernemers toch ervaren dat zij erg strak in leer waren.

Zorgen om cultuur in Overbetuwe
Wel maken we ons als VVD zorgen om de cultuur in Overbetuwe. Ons mooie theater De Kik, valt buiten de regeling van de Provincie die alleen grotere theaters wil steunen  maar heeft wel maanden zonder inkomsten gezeten. Als De Kik omvalt, valt niet alleen De Kik om maar ook de balletschool, een muziekschool en nog 5 andere (culturele) instellingen. Dat willen we niet laten gebeuren, want wat kost het om dat allemaal weer op te bouwen? Daarom én omdat De Kik zelf ook een fors aantal acties heeft opgestart, vragen wij het College goed te kijken hoe De Kik behouden kan blijven voor Overbetuwe.

Een blik op de toekomst: evenementen in onze kernen
Door de versoepelingen bestaat de kans dat er weer lokale uitbraken van Corona zijn. Als dat in Overbetuwe gebeurt, zijn we daar dan voldoende op voorbereid is onze vraag aan het College?

Bij de versoepelingen mogen er ook weer (kleinere) evenementen plaats vinden als de burgemeester daar toestemming voor geeft. Wij roepen het College op actief de organisatoren op te zoeken en mee te denken. Alleen door samen de dilemma’s te bespreken en samen te bepalen wat wel en niet kan, kunnen er stappen gezet worden en laten we ze het niet alleen uitzoeken. Evenementen zoals bijvoorbeeld een Winterfestijn bieden immers niet alleen inkomsten maar dragen ook bij aan de leefbaarheid en sociale cohesie in onze kernen. Dat verdient dus zeker uw actieve aandacht en medewerking!