VVD waarschuwt Windpark Midden Betuwe

De gemeenteraad heeft dinsdag 23 februari 2021 ingestemd met de te volgen vergunningen procedure voor het windpark Midden Betuwe bij Zetten. De VVD gaf wel direct een waarschuwing mee aan ontwikkelaar Yard Energy.

De VVD is in het algemeen voor toepassing van de coördinatieregeling. Het zorgt voor een overzichtelijke procedure en, met behoud van beroep en bezwaar mogelijkheden, heeft de initiatiefnemer eerder duidelijkheid. Een besluit over het toepassen van de coördinatieregeling zegt overigens niets over de uiteindelijke goedkeuring voor het plan. Sterker nog VVD en ondermeer CDA geven aan problemen te hebben met het plan zoals het er nu lijkt te liggen.

De bezwaren voor de VVD zitten op drie punten:

·        Omvang van het windpark: Waar er in de beleidsstukken van de gemeente gesproken wordt over 2 windmolens aan de zuidzijde van de A15 in Overbetuwe, dreigen het veel meer windmolens te worden. Kennelijk is niet het gemeentelijk beleid bepalend maar wat voor de Yard Energy wenselijk en haalbaar is.

·        De minst slechte locatie: Bewoners moeten zelf met alternatieve locaties komen. Volgens ons moet de initiatiefnemer zelf optimale locaties aan omwonenden voorleggen. Grondeigendommen mogen daarin niet bepalend zijn. Bewoners mogen niet de dupe worden van financiële onderhandelingen tussen Yard Energy en Stichting het Lijndensche Fonds.

·        Valse start voor participatie: De wethouder erkent dat de betrokkenheid van inwoners en ondernemers niet goed is gegaan en belooft beterschap. Dat is voor ons ook echt nodig. Participatie is cruciaal en kan alleen met een goede start een succes worden.

Als Yard Energy aan het einde van het proces tegemoet is gekomen aan onze bezwaren, kunnen ze op onze steun rekenen. Anders lopen ze het risico veel moeite te stoppen in een plan dat de eindstreep niet haalt. Dat zou zonde zijn van alle (duurzame) energie.