De verschillen van inzicht in het regionale klimaatbeleid (RES 1.0)

Of we het nu doen voor het klimaat, de gevolgen van het winnen van olie en gas, of de afhankelijkheid van dubieuze regimes, bijna iedereen is overtuigd dat we over moeten stappen op duurzame energie. Het tempo waarin dat moet gebeuren is in Parijs en het klimaatakkoord vastgelegd. In Overbetuwe stemden de gemeenteraad in met de Regionale Energie Strategie (RES). Ondanks de unanieme steun zit er wel verschil in inzicht tussen partijen.

Betrek inwoners en ondernemers meer bij het klimaatbeleid

De RES is een beleidsmatig document van 60 pagina’s. Wij vinden het dan ook niet verwonderlijk dat in het document geconstateerd wordt dat inwoners er maar weinig animo voor hebben. Wij vinden dat de inwoners en ondernemers op een heel concrete en praktische manier betrokken moeten worden bij keuzes. Zo is er veel weerstand tegen windmolens en minder tegen zonneparken. Dat kan  zorgen voor een scheve verhouding in de energieproductie. Als we echter de wens van de inwoners serieus nemen, kunnen we ook kijken naar energieopslag of andere bronnen.

Bewaak ook in een regionale samenwerking onze Overbetuwse belangen

Regionale samenwerking is nodig, maar dat betekent niet dat onze wethouder de belangen van Overbetuwe uit het oog moet verliezen. Het is ons toch wat te gemakkelijk als een “groene” buurgemeente zegt geen ruimte te hebben en daarom de windmolens maar in de Betuwe wil plaatsen. We moeten de kwaliteit van onze ruimte koesteren en in de samenwerking niet te grabbel gooien.

Behaal je doelen en ga alleen verder bij voldoende draagvlak

Als Overbetuwe hebben we in tegenstelling tot veel andere gemeenten, de doelen voor 2030 al omgezet naar concrete projecten. Dat zijn vooral zon en windprojecten langs de A15. Voor het windpark Midden Betuwe hebben we eerder ingestemd met 2 windmolens. Dat sommige andere partijen nu veel verder willen gaan en ook op andere plaatsen windmolens willen plaatsen, gaat ons  te ver. Alleen als een goed participatieproces zou leiden tot voldoende draagvlak is dat voor ons bespreekbaar. Maar dat is nu juist waar het op dit moment aan ontbreekt.