Politici moeten luisteren naar alle inwoners!

De roep dat de politiek beter moet luisteren naar de mensen in het land is sterk. En terecht! Politici zijn volksvertegenwoordigers en zij moeten goed blijven luisteren naar de mensen door wie ze gekozen zijn. Als VVD hebben we ons daarom sterk gemaakt om de informatie aan en participatie door inwoners en ondernemers te versterken.

Toch blijft dat een uitdaging

Bij veel voorstellen vraagt de Raad aan het College hoe ze hierover met de inwoners hebben overlegd. De mening van inwoners is immers erg belangrijk bij de besluitvorming. Naast hun wens moet echter ook naar bijvoorbeeld regelgeving en financiën worden gekeken. Er moet dus goed naar inwoners worden geluisterd. Als de uitkomst anders is dan door hen gehoopt, wil dat dus niet persé zeggen dat er niet goed naar inwoners is geluisterd.

Het wordt nog lastiger als inwoners het onderling niet eens zijn

Met een motie in de afgelopen Raadsvergadering wilden enkele fracties de wens van een paar bewoners aan de Aurelius doordrukken. Andere bewoners konden gelukkig op tijd inspreken om duidelijk te maken dat zij daar anders over dachten. Politici moeten dus ook uitkijken dat ze te snel achter mensen aanlopen die als eerste of als hardste iets roepen.

Gelukkig zijn we met de Aurelius-motie als Raad niet de bocht uitgevlogen

Aan ons de taak om goed naar alle inwoners te luisteren en hen te betrekken bij de besluiten die we namens hen in onze mooie gemeente mogen nemen.