Begroting 2022: Terug en vooruit kijken

Dit is de laatste begroting van dit college. We kijken vanavond daarom graag terug en vooruit.

Ik kan me de eerste raadsvergaderingen van deze raadsperiode nog goed herinneren. Op 24 april 2018 dienden we als VVD een unaniem aangenomen motie in over de optimalisatie van de samenwerking tussen raad en college. Het leverde het rapport: Schurende democratie op, waarin werd gesproken over een bestuur centristische bestuursstijl. In Overbetuwe waren we onze tijd vooruit  met de discussie over macht en tegenmacht.

We zijn nu 3,5 jaar verder. De bestuurscultuur is met dit college wezenlijk anders en we hebben heel vaak kunnen zien dat de scheidslijn tussen coalitie en oppositie niet met een viltstift, maar met potlood wordt getrokken. Dat is goed. Ook zetten we als raad en college voorzichtige stappen met betrekking tot burgerparticipatie.

Toch zijn we er nog lang niet. De overvolle raadsagenda wordt beheerst door de collegevoorstellen. Als VVD vinden we dat we duidelijker moeten inzetten op onze kerntaak, namelijk onze kaderstellende en controlerende rol.

We laten het college wegkomen met vage beleidsdoelen en monitoren op indicatoren die daar niet bij aansluiten. Laten we als voorbeeld Economie nemen. Het beleidsdoel is een Ondernemers vriendelijke gemeente, maar de indicator is het aantal banen. Zo kan het gebeuren dat we een minder ondernemers vriendelijke gemeente zijn geworden, maar het college toch positief is over het beleid.

Ander voorbeelden zijn duurzaamheid, maar ook het sociale domein, waar de voorzitter van de rekenkamer (Harry Smeets) er ons in de werkgroep op wees dat de indicatoren niet in lijn zijn met de beleidsdoelen. Dat moeten we dus echt anders gaan doen.

Zou het daarom niet verstandig zijn als we tussen de komende kadernota van het nieuwe college en de begroting, op alle 10 de programma’s afzonderlijk zowel de beleidsdoelen als ook de bijbehorende indicatoren vast zouden stellen? Dan houden we ons echt bezig met de hoofdlijnen en met zowel onze kaderstellende als controlerende rol.

Wij doen vanavond een poging op de onderwerpen:

·       Wonen, Werken, welzijn en zuinig zijn.

1.     Wonen

De woningnood is deze raadsperiode sterk toegenomen. We zijn daar als Overbetuwe niet uniek in, maar het zijn wel onze jongeren en onze inwoners met urgentie die geen woning kunnen vinden en onze winkeliers in Heteren en Zetten die op woningbouw aandringen.

Woningbouwplannen vragen een (te) lange voorbereidingstijd. Deels komt dat door weerstand in de omgeving. We hebben al eerder gezegd: We kunnen aan niemand het recht op vrij uitzicht toezeggen. Als we dat wel doen, kunnen we nergens meer bouwen.

Gelukkig zijn deze periode diverse bouwplannen gestart en is er goede afstemming in de regio. Toch moet er meer gebeuren.

Wij vragen het college om: voor de begroting van 2023 met een concreet plan te komen met daarin waar, wanneer en hoeveel woningen er komende raadsperiode gerealiseerd gaan worden. Wat ons betreft kijken we daarbij ook naar andere samenwerkingsverbanden om tot woningbouw te komen.

Veilig wonen

Wonen is ook groen, duurzaam, bereikbaar en veilig wonen. Vanuit het rijk komt er meer geld beschikbaar voor veiligheid. Onze inwoners en ondernemers moeten dit gaan merken. Hoewel 100% veiligheid niet mogelijk is, wil de VVD haar best doen om daar zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen.

Vraag aan de portefeuillehouder: Hoe kunnen we met de extra middelen vanuit het Rijk onze inwoners en ondernemers beter beschermen?

2.     Werken

We zijn kritisch over de ontwikkelingen op het gebied van economie. Overbetuwe is gezakt op de lijst van MKB-vriendelijkste gemeenten, er is niet goed ingezet op de ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen en de regels lijken belangrijker te zijn geworden dan het bereiken van het doel.

Positief is de BIZ in Heteren en Zetten en dat er een begin gemaakt is met het ontwikkelen van een economische visie. Wij geloven in een goede samenwerking tussen ondernemers, scholen, organisaties en de gemeente om gezamenlijk belangrijke maatschappelijke doelen te bereiken zoals de energietransitie, integratie, participatie en stageplekken.

Vraag aan de portefeuillehouder: Hoe ziet het college die samenwerking en hoe gaan we samen die maatschappelijke doelen bereiken? Kan daar het geld van A10 bij helpen?

3.     Welzijn

We denken bij welzijn al snel aan het sociale domein en dat is afgelopen jaren zowel inhoudelijk als ook financieel lastig geweest.

We hebben veel gesproken over beleidskaders en we zijn blij met ontwikkelingen rondom het Sociaal Team Overbetuwe en het sterk verbeterde inzicht dankzij de monitor. Toch blijft ook hier de vraag: in hoeverre is het beleid succesvol en is bijstelling van de beleids- of financiële kaders nodig? We zijn als raad nog altijd niet goed bij machte om die afweging te kunnen maken.

Vraag aan de portefeuillehouder: Hoe gaat hij ons hierbij helpen?

4.     Zuinig zijn

Zuinig zijn op onze inwoners betekent ook luisteren naar onze inwoners en ondernemers. Zuinig zijn, is ook zuinig zijn op de centen. Dat betekent financieel degelijk begroten, maar ook de lasten van onze inwoners en ondernemers beperken. We zijn blij dat het college de financiële ruimte uit de septembercirculaire deels wil aanwenden om tegemoet te komen aan onze OZB-motie bij de kadernota.

We zijn echter oprecht teleurgesteld in de transparantie van dat raadsvoorstel. Het college geeft niet expliciet aan dat de motie maar gedeeltelijk wordt uitgevoerd en geeft daar ook geen enkele motivatie voor.

A9: We dienen amendement A9 in om alsnog tot uitvoering van de motie te komen die is aangenomen bij de kadernota en de stijging van de OZB te beperken tot 2% (inclusief inflatie). Er is geen financiële noodzaak voor een grotere verhoging en we blijven een deel van die ruimte inzetten om de financiële positie te versterken.

Geïnspireerd door het incidentele geld uit de septembercirculaire liggen er enkele amendementen die de bezuinigingen uit de kadernota terugdraaien. Dat klinkt sympathiek, maar wij hebben die niet mee ingediend omdat we twee zorgpunten hebben:

·       Het gaat om incidenteel geld tegenover structurele uitgaven. We hebben dus zorgen of dit wel verantwoord is.

·       Het college heeft bij de behandeling van de kadernota aangegeven het geld niet nodig te hebben. Waarom zouden we het college dan meer geld geven voor: De fietsagenda (A2), Overbetuwe Beweegt (A5), het duurzaamheidsbeleid (A8) en het economische programma (A10)? Het college weet niet wat ze ermee gaan doen en daarmee helpt het ook niet om het beleidsdoel te halen?

De VVD zal alleen instemmen met het beschikbaar stellen van meer geld als dat verantwoord is en als er ook een plan ligt voor een goede besteding van dat geld.

We sluiten af

Er zijn deze raadsperiode belangrijke vorderingen gemaakt, zowel inhoudelijk als ook op het gebied van de bestuurscultuur.

Er moet echter nog veel gebeuren voordat we als raad op de positie zitten zoals we die als VVD graag zien. Het scherp zijn op beleidsdoelen en het goed controleren op de indicatoren hoort daarbij. Zo kunnen we er als raad samen met het college voor zorgen dat het Goed leven blijft in Overbetuwe.