Woningbouw of Windmolens?

Waar gaan we woningen bouwen en waar plaatsen we windmolens? Dat is een vraag die in de Milieu Effect Rapportage beantwoord moet worden. In de Regionale Energie Strategie (RES) wordt gezocht naar geschikte locaties voor bijvoorbeeld windmolens en zonneparken. In tegenstelling tot andere gemeentes heeft Overbetuwe niet aangegeven waarmee bij die zoektocht rekening gehouden moet worden. Dat kan vervelende gevolgen hebben.

Een voorbeeld. Als Overbetuwe niet aangeeft dat we in Zetten woningen willen bouwen dan kan de provincie dat gebied aanwijzen als geschikte locatie voor windmolens. Als dat gebeurt dan maken de windmolens woningbouw daar onmogelijk. Wij willen als VVD gevechten over ‘windmolens of woningbouw’ achteraf voorkomen door vooraf helder en concreet te zijn over onze plannen.

Goedkope koopwoningen
Naast de RES zijn er meer oorzaken die het lastig maken om voldoende woningen te bouwen. Als we jongeren in de gemeente willen behouden, moeten we voor hen goedkope koopwoningen bouwen. Veel koopstarters komen namelijk niet in aanmerking voor (sociale) huurwoningen omdat ze teveel verdienen en de reguliere koopwoningen van circa 350.000 euro zijn te duur. De VVD vindt het voor die jongeren, én ook voor de  economische en sociale ontwikkeling van onze gemeente, belangrijk dat zij een (koop)woning in Overbetuwe kunnen vinden!

Koopwoningen zijn om veel redenen in prijs gestegen. De eis van Overbetuwe om in projecten minimaal 30% sociale huurwoningen te bouwen, betekent dat bouwers geld toeleggen op projecten. Het geld dat ze te kort komen, wordt via een opslag op koopwoningen gezet waardoor een project toch financieel uit kan. Deze opslag zorgt er ook voor dat goedkope koopwoningen niet betaalbaar zijn voor koopstarters. Daarom vraagt de VVD het College om met een voorstel te komen voor een project met goedkope koopwoningen en aan te geven welke verkoopprijs dan realistisch is voor deze starterswoningen. Zo sluiten we niemand uit!

José Rouwenhorst
Raadslid VVD Overbetuwe