Motie overlast vliegtuigen boven Overbetuwe

De VVD Overbetuwe ondersteunt de motie die het College vraagt om overlast te voorkomen doordat vliegtuigen richting Schiphol ook boven Overbetuwe gaan vliegen!
Vliegtuigen die naar Schiphol vliegen doen dat nu via 3 routes. Er wordt nu niet door Overbetuwe's luchtruim gevlogen omdat wij in onze regio militaire vliegverkeer hebben. Het militaire vliegverkeer wordt verplaatst. Daardoor krijgen wij ook in onze regio te maken met vliegverkeer richting Schiphol. Enerzijds betekent dat vliegtuigen naar Schiphol minder om hoeven te vliegen, maar het betekent anderzijds ook meer vliegverkeer boven onze gemeente.
De militaire vliegtuigen mochten relatief laag overvliegen. Als de vliegtuigen richting Schiphol dat ook mogen, verwachten we geluidsoverlast. Daarom heeft de VVD tijdens de Raad de motie ondersteund die het College vraagt om met andere gemeenten, de provincie en het rijk overlast te voorkomen. Als VVD Overbetuwe zijn we niet tegen vliegverkeer boven onze gemeente, maar vooraf moeten goede afspraken maken over o.a. vlieghoogte om overlast te voorkomen.