Begroting Overbetuwe 2024; financiele problemen niet afwentelen op inwoners!

Wonen, participeren en financiën in Overbetuwe

Begrotingsbehandeling 2024

Als VVD Overbetuwe willen we het vanavond hebben over financiële buikpuin, participatie en woningbouw.

Financiën

Volgend jaar betaalt de gemeente € 2,4 miljoen aan rente op de schulden. De leningen lopen met €13 miljoen op naar €113 miljoen. Dat is 50% meer dan 5 jaar geleden. En het kengetal dat aangeeft of we de schulden terug kunnen betalen daalt diep in het rood.

Het college dicht het gat van € 2 miljoen in de begroting van komend jaar met geld uit de reserves en het tekort loopt in 2026 verder op naar € 8 miljoen. We missen een degelijke visie op de toekomst van Overbetuwe – een visie die gebaseerd is op de veranderingen in de samenstelling van de bevolking, de taken van de gemeente en de regionale economie.

Ondanks de buikpijn van de gehele oppositie treft het college geen maatregelen, zelfs geen voorbereidingen en geeft ze de raad niet de gevraagde inzichten om financiële afwegingen te kunnen maken om kosten te besparen.

Als VVD Overbetuwe vinden we het onbegrijpelijk dat het college deze begroting met trots presenteert. Wij vinden de financiële aanpak onverantwoord en willen dat de gemeente de schulden terug dringt en zo minder rente gaat betalen. Dat kan door bijvoorbeeld:

·        het uitbesteden van werk en de inhuur te beperken

·        de heffingen voor o.a. Marktgelden/standplaatsen kostendekkend te maken

·        minder dan € 120.000 voor Market Garden uit te trekken

Zolang de gemeente geen maatregelen treft, mogen de financiële problemen niet op de inwoners worden afgewenteld en de OZB met niet meer dan de inflatie stijgen.

>> Daarom dienen we met BOB A-2 in: Geen OZB stijging boven inflatie

Participatie

Het is het betrekken van inwoners bij belangrijke ontwikkelingen in onze gemeente. Iedereen in de politiek vindt dat belangrijk, maar het college worstelt er duidelijk nog mee.

Als je echt geïnteresseerd bent in de reactie van inwoners, dan moet je naar onze mening geen stukken, zoals bestemmingsplannen, in de zomervakantie publiceren. Dat het college dat wel prima vindt omdat toch niet iedereen zes weken met vakantie is, getuigt er wat ons betreft van dat je niet oprecht geïnteresseerd bent in het optimaal betrekken van inwoners.

>> Vraag aan de portefeuillehouder of het college daar nog steeds zo over denkt.

In andere gevallen schiet het college juist door, zoals bij het Land van Tap, Hart van Heteren en Molenhoekplein Valburg. Daar werden geen of onvoldoende kaders meegegeven. Inwoners werd gevraagd om te dromen over de mooiste oplossing, waarbij de sky the limit is. Hierdoor staan we als raad met de rug tegen de muur met onbetaalbare of onrealistische oplossingen.

>> In Motie M-9 roepen we als VVD Overbetuwe samen met CU, D66, BOB, PvdA (GL) het college daarom op om bij participatie die financiële kaders en het tijdsbestek vooraf wel mee te geven.

Woningbouw

In Overbetuwe wordt er niet alleen minder gebouwd dan het college heeft gepland, het is ook minder dan het gemiddelde van Nederland. Overbetuwe blijft bijna 30% achter. Bovendien vallen juist jongere starters die iets meer verdienen dan het minimum tussen wal en schip. Zij komen niet in aanmerking voor sociale huur en kunnen een duurdere koopwoning niet betalen.

Van de ambitie om 620 koopwoningen tot € 250.000 te bouwen waren er op 1/1/2023 slechts drie gepland. Dat is nog geen 0,5%. Jongeren worden voor een woning Overbetuwe uitgedreven. Dat is catastrofaal voor hen en de leefbaarheid in Overbetuwe. Dat moet anders en wij hebben uitgezocht dat het ook anders kan.

Er zijn volop initiatiefnemers die in totaal meer dan 1500 woningen willen bouwen in Driel, Heteren, Zetten, Oosterhout, Randwijk en Valburg. We hebben als VVD met diverse van deze initiatiefnemers gesproken. Ze lopen bij de gemeente tegen een muur van belemmeringen op. En in de krant moeten we lezen dat projecten die wel door de molen komen niet doorgaan vanwege bijvoorbeeld de energie-aansluitingen.

>> In Motie M-8 roepen we als VVD Overbetuwe samen met BOB, CU en D66 het college daarom op om voor 1 april 2024 met een plan te komen waarmee de betaalbare woningen daadwerkelijk en op korte termijn worden gebouwd.

Ter afronding

Als VVD Overbetuwe hebben we al diverse keren aangegeven waar het in onze ogen niet goed gaat in deze gemeente. Ook hebben we constructief aangegeven hoe het wat ons betreft beter kan.

Als het college en de coalitie voor deze begroting de instemming van de VVD fractie wenst, dan zullen er tijdens deze behandeling verstrekkende toezeggingen moeten komen op met name financiën, woningbouw en verkeersveiligheid.