Begroting 2016 Gemeente Overbetuwe

De VVD stelt zich bij de behandeling van deze begroting positief maar kritisch op. We zitten hier immers om onze gemeente te besturen. In hoofdlijnen ligt er een goede begroting, maar op een aantal punten kan het scherper of anders. Dat gaat u nu horen.

Financiën

De financiële positie van onze gemeente is positief te noemen. Weliswaar moet de algemene reserve, nu het economisch weer goed gaat, groeien, maar voor het overige is er weinig mis. De septembercirculaire laat zelfs nog een positiever beeld zien. Dit succes mogen we best met elkaar delen.

De plannen die het college heeft voor de groei van de reserve leiden echter nog niet tot het gewenste resultaat en door de risico’s in het sociale domein lijken de plannen zelfs tot een krimp van de reserve te leiden. In de begroting staat dat de zorgaanbieders weinig zicht hebben op de uitnutting, wat grote financiële risico’s voor de gemeente met zich brengt. Dat vindt de VVD onacceptabel. De toename van de algemene reserve wordt voor de groot deel bepaald door rentebijschrijving van 4% per jaar. Dit is de zaak voor de gek houden. Er worden geen rentes van 4% gerealiseerd. Er is derhalve aanleiding om de afgesproken rekenrentes aan te passen aan een marktconforme rente. Vraag: Hoe denkt het college hierover?

Het uitputten van de algemene reserve door het uitdelen van cadeaus moet stoppen en er moet grip komen op de uitgaven in het sociale domein. Ook hier geen greep in de reserve, zoals we als raad aan het college hebben meegeven.

Openbare orde en veiligheid

Veiligheid is belangrijk voor de VVD en dus staan we achter de initiatieven die in de programmabegroting staan gemeld. Wel zijn we verrast dat er niks staat opgenomen bij de structurele nieuwe lasten. We hebben immers recent gesproken over de vluchtelingenproblematiek en de mogelijke gevolgen die dit kan hebben voor de openbare orde en veiligheid. Alleen al om gehoor te geven aan gevoelens van onveiligheid van onze inwoners vindt de VVD het een must om hier ook geld voor te reserveren. Elke verwijzing naar financiële gevolgen van deze problematiek ontbreekt nu. Welke middelen wil het college hiervoor vrijmaken en waarom is dit niet in de begroting meegenomen? Graag uw reactie.

Onderwijs

Het Onderwijs (par. 2.4, pg 24 ev.) krijgt in de visie van de VVD terecht veel aandacht in de Programmabegroting 2016.

We delen de visie van het College dat goed en passend onderwijs kinderen een goede basis geeft voor de rest van hun leven. En we delen ook het uitgangspunt dat uitgegaan moet worden van de kracht van de kinderen én hun ouders. Wat de VVD betreft uitgebreid met het sociale netwerk van het gezin.

De VVD fractie ziet met belangstelling uit naar de op te stellen: “Strategische onderwijsagenda”. Wanneer kunnen we deze agenda verwachten? Graag uw reactie. We staan achter de benoemde actiepunten (pg. 25).

Als VVD investeren we graag in onderwijs uitgaande van eigen verantwoordelijkheid van ouders en kinderen en docenten. We staan volledig achter (inhoudelijke) samenwerking binnen de brede scholen. Maar waarom moet dat 32.000 euro kosten. Samenwerking is de verantwoordelijkheid van eerder genoemde personen. De VVD heeft al eerder aangegeven dat we hier niet iemand speciaal verantwoordelijk voor moeten gaan maken want dat is gedoemd te mislukken. Hiervoor hebben wij een amendement gemaakt.

Verder zijn we verrast door de toekomstige bouw voor OBC van 625 leerlingen voor 6 miljoen en de uitbreiding van lyceum Elst. Het CBS geeft in een rapport toegespitst op onze gemeente aan dat er een krimp komt van ruim 30% aan leerlingen voortgezet onderwijs. Dat het ministerie andere kengetallen hanteert is een onvoldoende weerlegging. De cijfers van het CBS liegen immers niet. Hoe rijmt het college uitbreiding van scholen met een op middellange termijn inkrimping van leerlingenaantallen? De VVD wil eerst een sluitend verhaal over het verschil in leerlingenaantallen van onze gemeente en het CBS voor we 6 miljoen over de balk gooien. Graag reactie van het college.

Kan het college ook aangeven hoe thans met de leegstand van diverse scholen wordt omgegaan?

Decentralisaties (pg 13 e.v.)

De VVD fractie is verontrust door de kritische kanttekeningen die partners in dat domein hebben geplaatst. Opmerkingen als “er is een gebrekkige afstemming”, “er moet veel meer gekeken worden naar de mogelijkheden” en “de indicatiestelling is zeer wazig” stemmen niet alleen tot nadenken, maar moeten ook tot actie leiden.

Begin oktober 2015 is op de politieke avond een informatiebijeenkomst geweest over de actuele stand van zaken in het eerste invoeringsjaar. Basis vormde de zogenoemde “routekaart” met een 17-tal bijzondere aandachtspunten. Een gemiste kans omdat niet de 17 aandachtspunten dan wel de belangrijkste aandachtspunten aan de orde zijn geweest.

De VVD fractie hoort graag van het College welke acties zijn ondernomen naar aanleiding van de kritische geluiden van de samenwerkingspartners in het Sociaal Domein.

Daarnaast vinden wij als VVD dat de informatievoorziening van het College naar de Raad over de hoofdlijnen van het Decentralisaties beter kan. Enerzijds door een adequatere behandeling van de genoemde Routekaart. Anderzijds door het sneller leveren van relevante gegevens in de Monitor Sociaal Domein. Dit laatste is van groot belang omdat in de Programmabegroting 2016 staat, dat de monitoring tot en met het 2e kwartaal geen goed zicht biedt op de financiën in het sociale domein. Wanneer kunnen wij de monitor t/m het 3e kwartaal verwachten?

De VVD begrijpt dat er verder moet worden gewerkt aan het grip krijgen op de uitgaven. De VVD fractie spoort het College aan om in samenwerking met de partners goed te kijken naar op preventie gerichte activiteiten én meer aandacht te schenken aan het leggen van verbindingen tussen de diverse taakvelden. Ook deze activiteiten kunnen zorgen voor aanvaardbare voorzieningen tegen een betaalbare prijs.

Sociale voorzieningen

De keuze om in 2016 als belangrijkste aandachtspunten “preventie, inkoop in het sociale domein en het voorzieningenaanbod in de dorpen” te benoemen, vindt de VVD fractie bijzonder.

Natuurlijk is de VVD fractie voor inzetten op “preventie”.

Ook dat “de samenhang ontbreekt” en dat het van belang is “het totale pakket aan preventieve maatregelen” onder de loep te nemen.

Maar we vinden dit in het tweede voorbereidingsjaar wel een erg matige ambitie. Alle 17 punten van de Routekaart verdienen aandacht! Alleen als deze 17 speerpunten in samenhang worden opgepakt komen we verder!

De gemeente Overbetuwe maakt veel werk van het ondersteunen van ondernemers. Complimenten hiervoor.

Nu in het nieuwe Sociaal Domein ingezet wordt op de zelfredzaamheid van de burgers is het ook van belang burgerinitiatieven te ondersteunen. Tijdens een bijeenkomst van de raad waar in een aantal burgerinitiatieven zijn ‘getoond’ bleek dat burgers moeite hebben met bijvoorbeeld het opzetten van een goed beleidsplan, te weinig weten aan welke voorwaarden ze moeten voldoen (bijvoorbeeld drankvergunning) en dat bepaalde initiatieven soms direct raken aan andere initiatieven.

De VVD fractie wil de gemeente uitnodigen om op korte termijn met een plan van aanpak te komen om burgerinitiatieven te ondersteunen met als doel goede initiatieven een optimale kans te geven in de uitvoering.

Cultuur

De VVD vindt het zeer spijtig dat er nog zo weinig concreet is over de ontwikkeling van cultuur in onze gemeente. Wederom zijn er in deze begroting geen concrete plannen op dat vlak. Het blijft nu bij “draagt een warm hart toe”. Daar kopen we niets voor. Prima dat De Kik de steun krijgt maar er moet meer gebeuren. De VVD wil een stimulans voor kunst en cultuur en komt daarom met een motie die voor zich spreekt. Een cultuurplatform kan een bijdrage leveren om kunst en cultuur op de kaart te zetten.

We begrepen dat de wethouder een voorstander van deze motie is en ook vanuit het CDA enkele leden het idee steunen.

Het college heeft niet naar de raad geluisterd als het om de voorzieningen in Herveld-Andelst gaat. De raad heeft zich nadrukkelijk uitgesproken voor steun aan de ontwikkelingen rond de Hoge Hof en het Hofplein. Daarover is niet te vinden in deze begroting (motie).

Openbaar Vervoer, recreatie en kernen

Het pontje in Driel vervult een belangrijke rol in ons OV-systeem. Er gaan per jaar 50000 mensen mee over de Rijn. Toch staan zij aan de Drielse kant letterlijk in de kou. Er zijn geen voorzieningen waar zij kunnen schuilen bij regen en wind (Zie ook het DOP Driel). De VVD ziet graag dat die voorzieningen er op korte termijn komen. En ook een bordje aan de Rijndijk of de veer in de vaart is of niet. We komen daarom met een motie om dit te bereiken.

Rond de kernen wordt het werk opnieuw gedaan, terwijl alle kernen in hun DOP al hadden aangegeven welke wensen er zijn. De kernenestafette lijkt op zich een succes, maar leidt nog tot onvoldoende concrete plannen voor de kernen.

De bibliotheek is nog steeds een gebed zonder eind. Alle goede bedoelingen ten spijt ligt er nog steeds nog geen concreet plan. Het college is er mee bezig maar na wéér een jaar moeten we constateren dat er nog geen enkel plan ligt, dat wordt nu echt tijd!
We zijn niet tegen een bibliotheek maar wel voor een vernieuwde en eigentijdse bibliotheek voorziening en met meer grip op de kosten.
De huidige bibliotheek is nog steeds niet met concrete business plannen gekomen, zoals meermaals door de VVD gevraagd in het verleden (en ondersteund door het CDA). Wij verwachten nu eindelijk geen Woorden maar Daden. Wij als VVD willen een nieuw toekomstbestendig plan, geënt op de moderne tijd met daarin plaats voor initiatieven zoals school bibliotheken, particulieren en ondernemers, digitalisering en samenwerking tussen de scholen en bibliotheekvormen.

De wethouder praat wel met de sector maar het duurt ons wederom veel te lang. Bovendien wordt de raad momenteel NIET betrokken en ook deels NIET geïnformeerd, dat vinden we niet juist. Bij deze een dringende oproep aan het college om nog voor het eind van dit jaar met een voorstel te komen en vooraf deze discussie te agenderen voor een politieke avond met alle belanghebbenden in de vorm van een ronde tafel gesprek. Graag een reactie van de wethouder.

Voorzitter

U hoort een in grote lijnen positief geluid van de VVD en zullen de begroting in hoofdlijnen steunen. We hopen met onze houding ook steun te krijgen van vooral de coalitiepartijen voor de paar moties en amendementen. Op de collega-oppositiepartijen vertrouw ik zodanig, dat ik aanneem dat ze onze punten zullen steunen.